ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ : Λειτουργεί μόνο ως εκτόνωση των μαθητών
Μιλάει ο καθηγητής Αθλητικής Παιδαγωγικής του ΤΕΦΑΑ Αθηνών Δημήτρης Χατζηχαριστός
Τα αποτελέσματα σχετικών ερευνών μέχρι σήμερα είναι ξεκάθαρα για την κατάσταση που επικρατεί αλλά και πολύ ανησυχητικά:
Πάνω από 77% των μαθητών του Δημοτικού σχολείου είναι κινητικά αδρανείς. Το ποσοστό των υπέρβαρων παιδιών αυξήθηκε κατά 30% τα τελευταία 13 έτη, ενώ αυτό των παχύσαρκων παιδιών κατά 50%. Το 83% των μαθητριών της Γ' Λυκείου γυμνάζεται λιγότερο από 10 φορές το μήνα. Στο Λύκειο γενικά η πλειοψηφία των παιδιών δεν ασκείται έξω από το σχολείο ούτε κάνει και καμιά προσπάθεια στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Περίπου το 75% των Ελλήνων είναι κινητικά αδρανείς. Η αερόβια αντοχή (φυσική κατάσταση) μειώθηκε πάνω από 5% την τελευταία 10ετία, γεγονός που αυξάνει κατά 150% τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων. Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο το μεγάλο κενό άσκησης που επιβάλλεται να καλύψουν τα παιδιά του Λυκείου για τη διατήρηση της υγείας τους. Περίπου το 12-16% των παιδιών σχολικής ηλικίας είναι παχύσαρκα και πάνω από 21% είναι υπέρβαρα.
Τραγική είναι η κατάσταση και στον τομέα των υποδομών. Κλειστό γυμναστήριο διαθέτει με επάρκεια το 6,8% των Δημοτικών σχολείων, το 22% των Γυμνασίων και Λυκείων. Στους ανοικτούς χώρους (γήπεδα βόλεϊ, μπάσκετ κ.ά.) το ποσοστό ανεβαίνει και κυμαίνεται από 25% έως και 40% (κυρίως για τα γήπεδα μπάσκετ). Στην προσχολική ηλικία τόσο οι αίθουσες πολλαπλών χρήσεων όσο και οι παιδικές χαρές κυμαίνονται σε ποσοστά 14% και 19,2% αντίστοιχα.
Ο «Ρ» συνομιλεί σήμερα με τον καθηγητή Αθλητικής Παιδαγωγικής του ΤΕΦΑΑ Αθηνών Δημήτρη Χατζηχαριστό, για το θέμα της οργάνωσης της Φυσικής Αγωγής στην εκπαίδευση!
-- Ποια πρέπει να είναι η οργάνωση της Φυσικής Αγωγής;
-- Η οργάνωση της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) περιλαμβάνει το πώς λειτουργούν οι φορείς υψηλής αγωγής στα παιδιά...
-- Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
-- Με τη σωστή αντίληψη για το ρόλο του σχολείου στην ολόπλευρη ανάπτυξη, στην προσωπικότητα του παιδιού.
-- Το σχολείο πώς μπορεί να βοηθήσει;
-- Το σχολείο πρέπει να επιδιώκει τη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Γιατί είναι το καθένα διαφορετική μονάδα...
-- Οι ευθύνες του κράτους για την κατάσταση που υπάρχει σήμερα, ποιες είναι;
-- Η αναβάθμιση της ΦΑ, που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας ως πυλώνα της εκπαίδευσης, δε συνοδεύεται με αντίστοιχη αναβάθμισή της σε υλικοτεχνική υποδομή και σε επιμόρφωση των γυμναστών, σύμφωνα με τη νέα γνώση που έχει παραχθεί. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο Δημοτικό παγιώνεται η αντικατάσταση του γυμναστή από το δάσκαλο ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις και στα ολοήμερα σχολεία. Τα κενά που υπάρχουν σε καθηγητές Φυσικής Αγωγής τα δίνει σε δάσκαλους. Ετσι δικαιολογεί και αύξηση των ωρών. Οι 3 ώρες την εβδομάδα που υπήρχαν μέχρι πρόσφατα στο αναλυτικό πρόγραμμα έχουν καταργηθεί προ πολλού. Στην ουσία το μάθημα της Φ.Α. στα σχολεία παίζει το ρόλο της ανάπαυλας του μαθητή από το φόρτο εργασίας. Η εκτόνωση είναι ο στόχος και όχι η αγωγή του παιδιού.