Πλήρως «ανταγωνιστικό» και διαφοροποιημένο το «νέο Λύκειο»

24/06/2010 - 12:44
Η υπουργός Παιδείας , χτες , ανακοίνωσε ορισμένα σημεία για αλλαγές στο Λύκειο , στη λογική της διαφοροποίησης , της ανταγωνιστικότητας και της Διά Βίου Μάθησης

 

Μια πρώτη παρουσίαση « ανταγωνιστικού » Λυκείου έκανε , χθες , η υπουργός Παιδείας , Αννα Διαμαντοπούλου , στην παρουσίαση του βιβλίου της ΠΟΣΔΕΠ , «Η Αναβάθμιση του Λυκείου και τα Συστήματα Πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση . Οι Αναγκαίες Αλλαγές» , με υλικά από παλιότερη διημερίδα . Η υπουργός Παιδείας , επίσης , ανακοίνωσε πως θα εξαγγείλει αλλαγές , το Σάββατο , στη Σύνοδο Πρυτάνεων , στο Λιτόχωρο Πιερίας , με αποκαλυπτική θεματολογία .

Τα όσα ανακοίνωσε χθες , για το « νέο » Λύκειο η υπουργός αποτελούν συνέχεια της αντίληψης για το « νέο » σχολείο της διαφοροποίησης , αλλά και προθάλαμο για την πολιτική της Διά Βίου Μάθησης ( Διά Βίου Εκμετάλλευσης ) της ΕΕ . Πρόκειται για αντιγραφή της αντίληψης των δεξιοτήτων ( χρηστικών γνώσεων ) της ΕΕ για τον αυριανό ευέλικτο εργαζόμενο . αυτά Ξεχωρίζουμε ορισμένα απ ' :

  • « Ελευθερία επιλογής γνωστικών αντικειμένων από ομάδες μαθημάτων . Αυτό σημαίνει λιγότερα υποχρεωτικά και περισσότερα επιλεγόμενα μαθήματα , Λυκείου και Γ ' κυρίως στην Β ' . Η επιλογή έχει ως στόχο την εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο και ασφαλώς θα συναρτάται και με την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ». Δηλαδή , η υπουργός παραδέχεται ξεκάθαρα ότι δεν θα εμβαθύνουν όλοι οι μαθητές σε κάθε « γνωστικό αντικείμενο » αλλά μόνο κάποιοι που θα το ... επιλέγουν ! Οι άλλοι τι θα κάνουν , καλαθοπλεκτική ? Το σίγουρο είναι ότι το μέτρο δεν « αποσυνδέει » το σχολείο από τις εξετάσεις επιλογής για την ανώτατη εκπαίδευση ( όπως επιδιώχθηκε να παρουσιαστεί ) . ό Απ ' , τι φαίνεται στόχος είναι η συνέχιση της διαφοροποίησης προγραμμάτων που θα ξεκινάει απ ' το δημοτικό και το Γυμνάσιο , θα γίνεται ακόμα πιο νωρίς το « ξεδιάλεγμα » του ποιος θα προχωρήσει τις σπουδές του και ποιος όχι .
  • « Ο μαθητής να επιλέγει μια δραστηριότητα κοινωνικού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα . Το Λύκειο έτσι ανοίγεται στην κοινωνία και καλλιεργεί την κουλτούρα του εθελοντισμού και της κοινωνικής προσφοράς ». Το « άνοιγμα στην κοινωνία » σημαίνει , άνοιγμα στις επιχειρήσεις και στη λογική της ανταγωνιστικότητας . Αυτό που λένε « εθελοντισμό και κοινωνική προσφορά » είναι μαθητεία στην εκμετάλλευση . Το σχολείο , προοπτικά , την θέλουν να ... αυτοχρηματοδοτείται απ ' « τοπική κοινωνία » , τις δηλαδή απ ' επιχειρήσεις που θα επηρεάζουν το πρόγραμμά του και τους γονείς που θα κληθούν να πληρώσουν - επιπλέον - την απ ' τσέπη τους . Τέτοια θα είναι τα « ανοίγματα » του σχολείου στην « τοπική κοινωνία » .
  • « Τα μαθήματα των φυσικών επιστημών αποκτούν εμπειρικό και πειραματικό χαρακτήρα με την υποχρεωτική και συστηματική χρήση του εργαστηρίου » , ενώ « σε όλα τα μαθήματα του Νέου Λυκείου πρέπει να δούμε εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις με τη χρήση των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων » . Την « αγωνία » της για τις θετικές επιστήμες η κυβέρνηση την έδειξε με το αντιεπιστημονικό « κόψε - ράψε » για την ύλη της επόμενης χρονιάς και την περικοπή της ύλης . Επίσης , εδώ και καιρό υπόσχεται ένα « ψηφιακό » σχολείο , όχι για την - απαραίτητη - αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών , αλλά για την αντικατάσταση της ουσιαστικής μαθησιακής διαδικασίας . Οι « εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις » που αναφέρονται , συνδέονται με τα ομολογημένα και επικίνδυνα σχέδια του υπουργείου για υποβάθμιση του ρόλου του βιβλίου στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης.
  • « Αξία στην προσπάθεια του μαθητή δίνει η αξιολόγηση . Κι αυτή πρέπει να γίνεται για όλο το παραγόμενο έργο των μαθητών και να δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο προφίλ αξιολόγησης του μαθητή που δεν θα βασίζεται απλά και μόνο στις εξετάσεις αλλά στο συνολικό του έργο και στη συνολική του προσπάθεια » . Πρόκειται για προσαρμογή , από νωρίς , στο μοντέλο της Διά Βίου Μάθησης ( Εκμετάλλευσης ) , όπου ο μαθητής θα αξιολογείται εντός και εκτός τάξης , για να μάθει από νωρίς να μαζεύει πιστωτικές μονάδες . Η υπουργός , άλλωστε , μίλησε και για αξιολόγηση εξωτερικών δραστηριοτήτων ( κανονικό φακέλωμα , δηλαδή ) ! Τελικός στόχος είναι ο ασφυκτικός κλοιός στην προσωπικότητα του μαθητή , που πρέπει να θεωρεί χρήσιμο ό , τι αύριο θα αξιολογήσει θετικά η αγορά !
  • « Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας για τις ξένες γλώσσες ( υποχρεωτικά αγγλικά και δυνατότητα επιλογής μιας δεύτερης γλώσσας ) , ώστε όλοι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να αποκτούν γλωσσική επάρκεια στο σχολείο ». Πρόκειται για συνέχεια του αντιπαιδαγωγικού μέτρου της πρώτης ξένης γλώσσας απ ' την πρώτη δημοτικού στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία . Το δέλεαρ είναι η « γλωσσική επάρκεια μέσα στο σχολείο » , αλλά η κατεύθυνση είναι μια χρηστική γνώση και της μητρικής και πρώτης ξένης γλώσσας , χωρίς εμβάθυνση .

Οσο για τις ανακοινώσεις της υπουργού για το πανεπιστήμιο ? Αξιολόγηση , προφανώς με κριτήρια αγοράς και διοικητική αυτοτέλεια για καλύτερη σύνδεση πανεπιστημίων - επιχειρήσεων . Τα θέματα της συνόδου πρυτάνεων είναι αποκαλυπτικά : Ενημέρωση για την πορεία της αξιολόγησης - Εφαρμογή στην πράξη του νόμου 3848/19-5-2010 - Συζήτηση επί θεμάτων θεσμικών αλλαγών στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο - Αυτοδυναμία - Λογοδοσία Πανεπιστημίων - Προοπτικές της συμμετοχής της Συνόδου σε διεθνείς Ακαδημαϊκούς θεσμούς ( EUA , Elu ) κ.ά.

Βασική Κατηγορία: 

Νέα από το Π.Α.ΜΕ

Τελευταία νέα

Τα πιο διαβασμένα