Σχετικά με την εφαρμογή της νέας ρύθμισης για την σύσταση οργανικών των Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Το Υπουργείο Παιδείας έστειλε τις προηγούμενες ημέρες εγκύκλιο σε όλες τις διευθύνσεις με θέμα «Προσδιορισμός κενών οργανικών θέσεων σε Τ.Ε. σε σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης». Τις επόμενες μέρες θα συνεδριάσουν τα Υπηρεσιακά Συμβούλια με σκοπό να προσδιορίσουν τα κενά οργανικών θέσεων σε Τ.Ε. σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η εγκύκλιος του Υπουργείου, με βάση τη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε, ορίζει ότι:
Α) στα Τ.Ε των σχολικών μονάδων της Β/θμιας εκπαίδευσης στα οποία φοιτούν έως 300 μαθητές, τοποθετούνται 1 εκπαιδευτικός ΠΕ 02 και 1 εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ 03, Β) στα Τ.Ε. των σχολικών μονάδων της Β/θμιας εκπαίδευσης στα οποία φοιτούν άνω των 300 μαθητών, τοποθετούνται 2 εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ02, 1 εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03 και 1 εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ04.
Με βάση τα παραπάνω ως Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών επισημαίνουμε τα εξής:
- Η συγκεκριμένη ρύθμιση, παρόλο που για πρώτη φορά συστήνονται οργανικές θέσεις στα Τ.Ε. στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν ανταποκρίνεται και δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών στην ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση που χρειάζονται με βάση τις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες.
- Οι οργανικές θέσεις θα πρέπει να σχετίζονται με τον αριθμό των φοιτώντων μαθητών στα Τ.Ε. και όχι με το σύνολο των μαθητών του σχολείου.
- Τα συγκεκριμένα όρια είναι πλήρως αντιεπιστημονικά διότι παραβλέπουν τις σύνθετες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών που φοιτούν σε τμήματα ένταξης και εξισώνουν τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Για παράδειγμα είναι πιθανόν σε ένα σχολείο να υπάρχουν λιγότεροι από 300 μαθητές αλλά περισσότεροι των 15 μαθητών με διάγνωση ή να υπάρχουν λιγότεροι από 15 μαθητές με διάγνωση αλλά να υπάρχει ανάγκη να στηριχθούν για περισσότερες ώρες από τον ειδικό παιδαγωγό.
- Το όριο των 300 μαθητών που βάζει το Υπουργείο Παιδείας, οδηγεί στην περικοπή δεκάδων οργανικών θέσεων, ιδιαίτερα στην επαρχία όπου η πλειονότητα των σχολείων δεν ξεπερνά το συγκεκριμένο όριο. Έτσι τεχνηέντως πετσοκόβονται οι ανάγκες για μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό για τα παιδιά που χρειάζονται στήριξη. Την ίδια στιγμή τα κριτήρια αυτά δημιουργούν αδικίες και ανάμεσα στους κλάδους των συναδέλφων (π.χ. μεταξύ του ΠΕ04 και ΠΕ03 ή και μέσα στο ίδιο το ΠΕ04).
- Σε αντίθεση με ότι ισχύει σήμερα οι μαθητές που αναμένουν τη διάγνωση από το ΚΕΣΥ αλλά αυτή καθυστερεί λόγω της υποστελέχωσης των δημόσιων δομών, με ευθύνη των κυβερνήσεων διαχρονικά, αποκλείονται από τη φοίτηση στο Τμήμα Ένταξης.
- Υπάρχουν εκατοντάδες σχολεία της Β/θμιας στα οποία παρά τις ανάγκες που υπάρχουν δεν λειτουργεί καθόλου Τμήμα Ένταξης.
- Την ίδια ώρα δεν υπάρχουν οι αναγκαίες δομές ή αυτές που έχουν δημιουργηθεί παραμένουν επί της ουσίας στα χαρτιά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ΕΕΕΚ Αθήνας που ιδρύθηκε αλλά δεν λειτουργεί λόγω έλλειψης χώρου, το Ειδικό Λύκειο Κεφαλονιάς που ακόμα εκκρεμεί η ίδρυση του και μια σειρά άλλων σχολείων που αναδεικνύουν το γονεϊκό και αναπηρικό κίνημα.
- Ένα επιπλέον πρόβλημα που δημιουργεί η συγκεκριμένη εγκύκλιος, είναι ότι θέτει ως προϋπόθεση την ύπαρξη χώρου στέγασης του Τ.Ε. στη σχολική μονάδα και απαιτεί την απαραίτητη οικονομική κάλυψη της δαπάνης από τους δήμους μέσω Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας. Αντί να λυθεί το πρόβλημα της στέγασης, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, μπαίνει ως επιπλέον «κόφτης».
Δηλώνουμε ότι κόντρα στις επιδιώξεις της ΕΕ, κυβέρνησης και Υπ. Παιδείας εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε με κάθε τρόπο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας και ειδικότερα των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Χρειάζεται πλήρης στελέχωση των Τ.Ε. με το απαραίτητο προσωπικό, όχι με αριθμητικά κριτήρια αλλά με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν σε κάθε σχολική μονάδα, να εγκριθούν εδώ και τώρα όλα τα Τμήματα Ένταξης που ζητούν και έχουν ανάγκη τα σχολεία.
Η θέση μας είναι απολύτως σαφής:
- Κανέναν παιδί που χρήζει ειδικής αγωγής να μη μένει εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Όλα τα παιδιά στην δομή που έχουν ανάγκη.
- Δημιουργία όλων των απαραίτητων Τμημάτων Ένταξης, σε σχολεία της Β/θμιας όπου υπάρχει ανάγκη χωρίς “κόφτες” και αντιπαιδαγωγικά όρια.
- Να μπει τέρμα στην πολιτική απαξίωσης των δομών της ειδικής αγωγή, των ΚΕΣΥ και συνολικά της διαδικασίας διάγνωσης.
- Στελέχωση όλων των δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό (ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.α.), με όλες τις ειδικότητες (ΠΕ02,03 & 04)
- Να ιδρυθούν οργανικές θέσεις σε όλα τα Ειδικά σχολεία και στην Παράλληλη Στήριξη.
- Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση.
Αθήνα, 25/11/2019