Στην τελική ευθεία για την Πανελλαδική Μαθητική Συνάντηση
Την Κυριακή 28 Γενάρη, στη 1 μ.μ., στο 4ο Γυμνάσιο Χαϊδαρίου
Στην τελική ευθεία έχει μπει η προετοιμασία των μαθητών για την Πανελλαδική Συνάντηση που θα γίνει την Κυριακή 28 Γενάρη στην Αθήνα, μετά από κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής των μαθητών της Αθήνας προς Συντονιστικές Επιτροπές και Μαθητικά Συμβούλια σε όλη τη χώρα. Η Συνάντηση έχει οριστεί για τη 1 το μεσημέρι, στο 4ο Γυμνάσιο Χαϊδαρίου (Πλουμπίδη 24, Χαϊδάρι).
Ηδη αποφάσεις για συμμετοχή στη Συνάντηση έχουν πάρει πολλές Συντονιστικές Επιτροπές. Δεκάδες είναι ακόμα οι αποφάσεις των 15μελών και 5μελών Μαθητικών Συμβουλίων απ' όλη τη χώρα. Οι συνεδριάσεις των μαθητικών οργάνων συνεχίζονται αυτήν τη βδομάδα και πληθαίνουν οι αποφάσεις συμμετοχής.
Με αφορμή την Πανελλαδική Συνάντηση, μίλησε στον «Ριζοσπάστη» ο μαθητής Δημήτρης Βουρνάς, από το 1ο ΕΠΑΛ Ζωγράφου και τη Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας.
Η συζήτηση ξεκινάει από το κάλεσμα της Συντονιστικής της Αθήνας, που, όπως φαίνεται από την ανταπόκριση, κατάφερε να φτάσει πλατιά στους μαθητές.
«Λόγω της μεγάλης προβολής που έχει και η ιστοσελίδα mathites.gr και η αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, για λόγους προπαγανδιστικούς και για να φτάνει πραγματικά πλατιά κάθε κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής (όπως παλιότερα καλέσματα για κινητοποιήσεις που κάναμε), αξιοποιούμε και αξιοποιήσαμε και πάλι το διαδίκτυο για το κάλεσμα πανελλαδικού συντονισμού. Εξάλλου, υπήρχαν στις ιστοσελίδες μας ήδη πολλά μηνύματα και ερωτήματα από παιδιά από όλη την Ελλάδα, ιδιαίτερα μετά τις κινητοποιήσεις που με μεγάλη επιτυχία οργανώθηκαν σε δεκάδες πόλεις στις 30 Οκτώβρη, για το πώς θα δώσουμε συνέχεια στις κινητοποιήσεις και τις δράσεις μας».
Μπροστά στην Πανελλαδική Συνάντηση, η Συντονιστική της Αθήνας βρέθηκε αντιμέτωπη και με πρακτικά προβλήματα που κλήθηκε να λύσει. Ξεπερνώντας τα όμως, πετυχαίνει να κάνει την Πανελλαδική Συνάντηση πραγματικά υπόθεση των μαθητών. Εξηγεί ο Δ. Βουρνάς: «Δυσκολευτήκαμε λίγο να κλείσουμε το χώρο. Από δήμους που ζητήσαμε σχολεία να φιλοξενήσουν την Πανελλαδική Συνάντηση, π.χ. το Μαράσλειο ή τη Σιβιτανίδειο, δεν πήραμε ποτέ απάντηση. Ετσι καθυστερήσαμε να βάλουμε και στην αφίσα το ακριβές ραντεβού για τη συνάντηση. Απευθυνθήκαμε στον δήμο Χαϊδαρίου και πήραμε αμέσως απάντηση. Ετσι, μπορέσαμε πια να το προπαγανδίσουμε στους μαθητές, με αφίσες, ανακοινώσεις, απλά καλέσματα στα 5μελή και τα 15μελή, συζήτηση μέσα στα σχολεία, με πολλές μορφές. Σε κάποια σχολεία έχουν φτιάξει πανό, ενώ είδα ότι στο Μενίδι οι μαθητές έφτιαξαν κι ένα βίντεο για τη Συνάντηση, επισημαίνοντας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν εκεί τα παιδιά με την εγκληματικότητα. Ουσιαστικά, από στόμα σε στόμα, από παρέα σε παρέα, από μαθητικό συμβούλιο σε μαθητικό συμβούλιο, προσπαθήσαμε και νομίζουμε ότι καταφέραμε να φτάσει το γεγονός της Πανελλαδικής Συνάντησης σε όλους τους μαθητές».
Με αφορμή και την προηγούμενη αναφορά του στις κινητοποιήσεις του Οκτώβρη, τον ρωτάμε για την οργάνωση των μαθητών στην υπόλοιπη χώρα και ο Δ. Βουρνάς σημειώνει: «Φέτος, απ' ό,τι φαίνεται, έχουν συσταθεί πάρα πολλές Συντονιστικές Επιτροπές μαθητών σε όλη την Ελλαδα, πράγμα που έχει βοηθήσει συνολικά στην καλύτερη συγκρότηση των μαθητών, που δρουν με ένα ενιαίο - σε μεγάλο βαθμό - πλαίσιο, αυτό της Συντονιστικής. Σε δεκάδες πόλεις στην επαρχία, συμβαίνουν και πράγματα που εμείς στην Αθήνα μπορεί να μην τα συναντούμε, από το ότι δεν έχουν φτάσει ποτέ τα βιβλία, το πετρέλαιο, ο καθηγητής, από το ότι είμαστε σε κοντέινερ ή πάγωσε ο δρόμος και δεν φτάνω στο σχολείο μου... Τέτοια προβλήματα φτάνουν τους μαθητές στο να οργανώνονται και να διεκδικούν, να φτιάχνουν Συντονιστικές Επιτροπές με παραδείγματα στη Θεσσαλονίκη, στην Πρέβεζα, που σήκωσαν μεγάλο κύμα κινητοποιήσεων το προηγούμενο διάστημα (όπως π.χ. με την επίσκεψη του υφυπουργού Μπαξεβανάκη στην Πρέβεζα). Στη Θεσσαλονίκη τώρα, που πήραν τις αποφάσεις τους τα μαθητικά συμβούλια, κάνουν διάφορες δράσεις για να ενισχύσουν και τον οικονομικό παράγοντα για να κατέβουν στην Αθήνα στην Πανελλαδική Συνάντηση. Αρα, υπάρχει μια κινητικότητα από την Κρήτη μέχρι τον Εβρο.
Αντίστοιχα, στην Αττική λειτουργούν οι Συντονιστικές Επιτροπές της Αθήνας και του Πειραιά. Οι Συνεδριάσεις της Συντονιστικής της Αθήνας είναι πάντα ανοιχτές, δεν έχουμε ένα κλειστό όργανο για συγκεκριμένα σχολεία. Στη Συντονιστική σταθερά συσπειρώνονται μαθητές από πάνω από 25 σχολεία, από περιοχές όλης της Αθήνας, από το κέντρο (Αμπελόκηπους, Κυψέλη), από τις ανατολικές συνοικίες, από τη Νέα Ιωνία, το Μαρούσι, από το Περιστέρι, από το Ιλιον κ.τ.λ. και υπάρχει έτσι μια αντιπροσωπευτική εικόνα από τα σχολεία όλης της πόλης. Ετσι πολλά σχολεία μπορεί να μη συμμετέχουν άμεσα στη Συντονιστική, αλλά καθώς συμμετέχουν παιδιά από την περιοχή τους, φτάνει και στη Συντονιστική εικόνα για τα προβλήματά τους», τονίζει και φέρνει ως παράδειγμα ένα σχολείο στο Καματερό, όπου προέκυψε ένα πρόβλημα με τον καυστήρα και θέλει 5.000 ευρώ για να φτιαχτεί, με αποτέλεσμα στο ισόγειο να έχουν θέρμανση, αλλά να μην έχουν στους ορόφους και στα προκάτ...
Προερχόμενος και ο ίδιος από ΕΠΑΛ, ο Δ. Βουρνάς στέκεται ιδιαίτερα στα γενικευμένα προβλήματα αυτών των σχολείων, αλλά και σε καινούργια που προκύπτουν. Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι τα βιβλία των ΕΠΑΛ έφτασαν στα σχολεία τον Δεκέμβρη (!), ενώ οι καταργήσεις ειδικοτήτων συνεχίστηκαν για άλλη μια χρονιά φέτος, κλείνοντας εκατοντάδες τμήματα σε όλη τη χώρα, όπως έγινε και πέρσι.
Παράλληλα προσθέτει: «Ενα νέο θέμα άρχισε τώρα να κυριαρχεί και να βγαίνει προς τα έξω - πέρα από τα βασικά προβλήματα κτιριακά, υλικοτεχνικών υποδομών κ.τ.λ. - είναι αυτό της συγχώνευσης του ΤΕΙ Αθήνας και του Πειραιά, που γίνεται Πανεπιστήμιο πλέον Δυτικής Αττικής και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο αριθμός των εισακτέων από τα ΕΠΑΛ, αφού ουσιαστικά παύουν να υπάρχουν ΤΕΙ στην Αττική (πέρα από την ΑΣΠΑΙΤΕ που αφορά συγκεκριμένες ειδικότητες). Μας λένε ότι το 1% θέσεων που διέθεταν για τα παιδιά των ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια, τώρα το κάνουν 5%. Ομως εμείς δεν θέλουμε να μπούμε π.χ. στην Κοινωνιολογία, αλλά στην ειδικότητα που έχουμε διδαχθεί». Στην πραγματικότητα, οι ειδικότητες αυτές που απευθύνονται στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, συνεχίζουν να υπάρχουν στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αλλά μειώνεται ο αριθμός εισακτέων από τα ΕΠΑΛ σε αυτές, στο 5%, από 10% που ήταν στα δυο ΤΕΙ πριν τη συγχώνευση σε πανεπιστήμιο.
«Ηδη έχουμε κάποιες καταλήψεις στα ΕΠΑΛ για το θέμα, υπάρχει κινητικότητα στα παιδιά και συζητιέται το θέμα και στους καθηγητές», συμπληρώνει ο Δ. Βουρνάς.
Στη συνέχεια της συζήτησης στρεφόμαστε στους στόχους της Πανελλαδικής Συνάντησης και ο Δ. Βουρνάς μας περιγράφει:
«Αυτή η Συνάντηση καλείται και οργανώνεται από τους μαθητές της Αθήνας. Θέλουμε να θέσουμε σε αυτήν κάποιες κοινές πρωτοβουλίες και ένα κοινό πλαίσιο πάλης που μπορούν να προχωρήσουν. Θα καταθέσουμε ένα ψήφισμα στη Συνάντηση, που φιλοδοξούμε να το συζητήσουμε και να εμπλουτιστεί από τους μαθητές που θα συμμετέχουν. Στοχεύουμε τώρα που θα φέρει η κυβέρνηση το σχέδιο για το νέο Λύκειο και το εξεταστικό, ίσως και μέσα στο Φλεβάρη να κάνουμε - όπως κάναμε και στις 30 Οκτώβρη - καταλήψεις στα σχολεία και κινητοποιήσεις σε πάνω από 50 πόλεις σε όλη τη χώρα. Θέλουμε ακόμα να δούμε πρωτοβουλίες για τις 21 Μάρτη, που είναι Μέρα κατά του ρατσισμού, ιδιαίτερα σε περιοχές που έχουν πρόσφυγες και εμφανίζονται κρούσματα.
Και πάνω απ' όλα, θέλουμε να μεταφερθεί η πείρα που αποκτήθηκε το προηγούμενο διάστημα που έγιναν κινητοποιήσεις, από πόλη σε πόλη. Π.χ. να ανέβει ο μαθητής του Πειραιά και να μιλήσει ξεκάθαρα για τους φασίστες, ένα θέμα που καίει εκεί, να ανέβει ο μαθητής της Πρέβεζας για να πει για τα προβλήματά τους, πώς οργάνωσαν τον αγώνα τους και τι έχουν ακόμα να αντιμετωπίσουν... Οπότε η μεταφορά πείρας είναι ένα βασικό στοιχείο της Συνάντησης.
Εχουμε κι έναν προσκεκλημένο μαθητή από την Ιταλία, ο οποίος είναι αντιπρόεδρος του Μαθητικού Συμβουλίου στο Τορίνο, ο οποίος θα φτάσει στην Ελλάδα το Σαββατοκύριακο και θα παραβρεθεί στη Συνάντησή μας, να μας μεταφέρει κι αυτός τη ζωντανή πείρα από τη χώρα του, με κινητοποιήσεις που είναι σε εξέλιξη.
Θα έχουμε ακόμα μια ζωντανή σύνδεση μέσω skype με Ελληνες μαθητές που φοιτούν σε ένα σχολείο αντίστοιχο με τα δικά μας ΕΠΑΛ στη Γερμανία, το οποίο αριθμεί πάνω από 3.000 μαθητές. Και εκεί, πολλά απ' όσα μας λένε εδώ για την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ, τα έχουν ήδη προχωρήσει, οπότε θα μας μεταφέρουν και δικιά τους πείρα, γιατί αυτό το σχολείο είναι σε κινητοποιήσεις αυτήν την περίοδο.
Κι ακόμα θα υπάρχουν μαθητικά συγκροτήματα που θα "κλείσουν" μελωδικά και με κέφι τη Συνάντηση: Θα έχουμε hip hop, metal, κιθάρες, μπουζούκια...
Επιδιώκουμε να σηματοδοτηθεί μια αρχή για το στοιχείο αυτό του πανελλαδικού συντονισμού των μαθητών, που τα τελευταία δέκα χρόνια τουλάχιστον δεν υπήρχε», καταλήγει ο Δ. Βουρνάς.