ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : «Εθνική επιλογή» η διά βίου εκμετάλλευση
Για πολλοστή φορά η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρουσίασε, χτες, το νομοσχέδιο για τη Διά Βίου Μάθηση (διά βίου εκμετάλλευση), για το οποίο ξεκίνησε, χτες, η συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Με το νομοσχέδιο - το οποίο η υπουργός Παιδείας, όχι τυχαία, χαρακτήρισε «μείζονα εθνική επιλογή» - γίνονται πράξη οι απαιτήσεις του κεφαλαίου για τη δημιουργία μιας μεγάλης μάζας ευέλικτων και φθηνών εργαζομένων, που κυνηγούν πιστοποιήσεις από κάθε είδους εκπαιδευτική δομή, για μια ζωή, μήπως και εξασφαλίσουν την εργασία τους.
Βασικός μοχλός, ανάμεσα στους διάφορους θεσμούς και επιτροπές, είναι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, στο οποίο θα κατατάσσονται οι εργαζόμενοι, ανάλογα με προσόντα τους, δηλαδή ανάλογα με το σύνολο πτυχίων, βεβαιώσεων και πιστοποιητικών. Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων είναι ένα εργαλείο για να διαλέγουν οι εργοδότες εργαζόμενους και καμία σχέση δεν έχει με την ...κατοχύρωση που περιγράφει το υπουργείο. Μετά τις αλλαγές, όλοι θα είμαστε καταγεγραμμένοι, με κάθε λεπτομέρεια, και διαθέσιμοι για εκμετάλλευση. Συγκεκριμένα, η Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης θα τηρεί Ηλεκτρονικό Μητρώο Διά Βίου Μάθησης, που θα εγγράφονται οι «ενδιαφερόμενοι» (πρακτικά όσοι αναζητούν εργασία) και θα έχουν ένα Ατομικό Δελτίο Διά Βίου Μάθησης, όπου θα καταγράφονται τα προσόντα τους (πτυχία, πιστοποιητικά κ.ά.).
Στη νέα δομή, που θα εξυπηρετήσει τους στόχους του υπουργείου, το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Δομών Διά Βίου Μάθησης (ΕΚΕΠΙΣ)(καταργείται ο ΟΕΕΚ) θα είναι ο εθνικός φορέας πιστοποίησης κάθε ιδιωτικού μαγαζιού εκπαίδευσης, ενώ ιδρύεται Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΟΠ) που θα είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Ο ΕΟΟΠ θα πιστοποιεί τα προσόντα των εργαζομένων και θα αναλάβει και τη δημιουργία του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και την αντιστοίχισή του με το Ευρωπαϊκό, για πανευρωπαϊκή εκμετάλλευση. Στους φορείς άτυπης μάθησης θα εντάσσεται κυριολεκτικά ο καθένας που θα χορηγεί μια βεβαίωση (από μια ΜΚΟ μέχρι ένα μουσείο). Ολοι θα υπάγονται σε ένα ειδικό μητρώο. Επίσης, στο πλαίσιο της ...αποκέντρωσης η διά βίου μάθηση περνάει και στις περιφέρειες και τους δήμους, που μπορούν να φτιάχνουν δομές.
Ενα απ' τα κίνητρα για τη Διά Βίου Μάθηση είναι η σύνδεση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δομών με το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, με δυνατότητα «άθροισης και μεταφοράς πιστωτικών μονάδων εκπαίδευσης από το ένα σύστημα στο άλλο». Η εκπαιδευτική αγορά και η δημόσια εκπαίδευση έτσι μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι και μοναδικός στόχος είναι ο σπουδαστής και αυριανός εργαζόμενος να είναι σε ένα διαρκές κυνήγι πιστοποιητικών, από παντού, σύμφωνα με τα κριτήρια του εργοδότη. Επίσης, μεταξύ άλλων, δημιουργούνται «ατομικοί εκπαιδευτικοί λογαριασμοί με συμμετοχή του εργοδότη και του εργαζόμενου, από τους οποίους ο τελευταίος αποσύρει χρήματα για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών του», που «μπορεί να συμμετέχει οικονομικά και το κράτος». Πρακτικά ο εργαζόμενος θα πληρώνει για την επανακατάρτισή του!
Τέλος, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι αλλαγές - μπαλώματα στο θέμα των μετεγγραφών των φοιτητών, που είχε ανακοινώσει το καλοκαίρι το υπουργείο, ενώ θεσμοθετούνται οι ...περιβόητες Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), που με πρόσχημα το «χαμηλό εκπαιδευτικό δείκτη», σε υποβαθμισμένες περιοχές, θα περάσει η διαφοροποίηση στην εκπαίδευση. Τέλος, γίνονται αλλαγές στο αποδεικτικό επαρκούς γνώσης της ελληνικής γλώσσας.