ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : Κλείνει σχολεία για να «ανοίξει» τις πόρτες στην «αγορά»
1.933 σχολεία καταργούνται και «συνενώνονται» σε 877, για να προωθηθεί το σχολείο της «αγοράς», της αμάθειας και της διαφοροποίησης
Ο στόχος είναι ένας, μοναδικός και διατυπωμένος: Κτίζουν το σχολείο της «αγοράς» και μπροστά σε αυτό θα κάνουν τα πάντα για να εφαρμόσουν το πρόγραμμά τους.
Την Κυριακή το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τα σχολεία που καταργούνται και συγχωνεύονται, ώστε να οικοδομηθεί το «νέο» σχολείο, όπου τα προγράμματα θα είναι διαφοροποιημένα, τα σχολεία θα κρίνονται με κριτήρια «ανταγωνιστικότητας», οι χορηγοί θα «αλωνίζουν» και οι γονείς θα πληρώνουν ακόμη περισσότερα για τη «δωρεάν» Παιδεία.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου, συνενώνονται 1.933 σχολεία και προκύπτουν 877. Οι περισσότερες συνενώσεις - καταργήσεις γίνονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (δημοτικά - νηπιαγωγεία), όπου 1.523 σχολικές μονάδες γίνονται 672. Χαρακτηριστικό είναι ότι ελάχιστες από τις υπό συγχώνευση σχολικές μονάδες (μόλις 169) είναι μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια σχολεία. Επίσης, 98 σχολεία ήταν σε αναστολή λειτουργίας και 18 ήταν χωρίς μαθητές. Τα υπόλοιπα 1.238, δηλαδή πάνω από 80%, έχουν ως μοναδικό κριτήριο το σχεδιασμό για το σχολείο της «αγοράς».
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συγχωνεύονται 410 σχολικές μονάδες σε 205. Σύμφωνα με το υπουργείο, από αυτά τα σχολεία «το 30% των Γυμνασίων είχαν μαθητικό δυναμικό μικρότερο από 35 μαθητές» και «πάνω από το 50% των Γενικών Λυκείων που συνενώνονται είναι λυκειακές τάξεις».
Το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε - και πάλι - να κάνει λόγο για «παιδαγωγικά κριτήρια», αλλά δεν είχε κανένα πρόβλημα να επαναλάβει πως ο βασικός λόγος είναι η προώθηση του «νέου» σχολείου (σχολείο της «αγοράς») μαζί με τη διοικητική μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη». Στη σχετική ανακοίνωση για τις συγχωνεύσεις αναφέρεται ότι στόχος είναι «η δημιουργία εύρωστων σχολικών μονάδων (6θέσιων και 12θέσιων στην Πρωτοβάθμια) τα οποία θα έχουν πλέον τη δυνατότητα - και τις απαιτούμενες υλικοτεχνικές υποδομές - να υποστηρίξουν τις καινοτόμες δράσεις που δρομολογούνται στο Νέο Σχολείο».
Οι καινοτόμες δράσεις του σχολείου της «αγοράς» έχουν άμεση αναφορά στα διαφοροποιημένα προγράμματα, όπου άλλα θα μαθαίνουν στο Πέραμα και άλλα στην Κηφισιά, άλλα προγράμματα θα παρακολουθούν τα παιδιά ακόμα και στο ίδιο σχολείο ή και στην ίδια τάξη...
Το υπουργείο υποστηρίζει ότι ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα θα μείνει σταθερός (έως 25 στην Πρωτοβάθμια, έως 25+10% στη Δευτεροβάθμια). Εκτός απ' το γεγονός ότι οι παραπάνω αριθμοί ανά τάξη είναι απαράδεκτοι για σχολεία στον 21ο αιώνα, από ορισμένες προτάσεις διευθύνσεων εκπαίδευσης προκύπτουν και παραδείγματα που υπερβαίνουν και τα 25 παιδιά ανά τάξη στην πρωτοβάθμια.
Επίσης, απ' τις συγχωνεύσεις αντικειμενικά θα προκύψει και μεγάλη απώλεια οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών.
Με όλα τα παραπάνω η κυβέρνηση θα φτιάξει ένα σχολείο όπου - με τη διαφοροποίηση στα προγράμματα και τους χορηγούς που θα παρεμβαίνουν στην παρεχόμενη γνώση - οι μαθητές θα χωρίζονται πιο έντονα σε... κατηγορίες, αυτών που «παίρνουν» κι αυτών που «δεν παίρνουν τα γράμματα».
Τέλος, σύμφωνα με το υπουργείο, στις περισσότερες περιπτώσεις οι μαθητές δε θα ξεπερνούν τους 400 ανά σχολική μονάδα, ενώ μόνο 6 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα έχουν από 400 έως 500 μαθητές.
Η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ σε σχετική ανακοίνωσή της μένει, κυρίως, στον «αδιαφανή τρόπο με τον οποίο (το υπουργείο) προχώρησε στην όλη διαδικασία, αγνοώντας στις περισσότερες περιπτώσεις τις τοπικές κοινωνίες», μένει στο ζήτημα των οικονομικών περικοπών, ενώ δεν κάνει καμία σύνδεση με το σχολείο της «αγοράς». Στην ανακοίνωσή της αναφέρει ότι σε ορισμένες περιοχές (π.χ., Σέρρες, Καρδίτσα, Πρέβεζα, Τρίκαλα) καταργήθηκαν πάνω από 30 - 40% των σχολείων.
Με ανακοινώσεις που δεν αντιπαρατίθενται στην ουσία του σχολείου της «αγοράς» αντέδρασαν στην ανακοίνωση των συγχωνεύσεων τα κόμματα της αντιπολίτευσης.