ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : Σχολείο της «αγοράς» με υποβάθμιση του βιβλίου
Ξεκίνησε η δεκαήμερη «διαβούλευση» του σχεδίου νόμου που συνδέεται με την υποβάθμιση του βιβλίου στο σχολείο της «αγοράς»
Το υπουργείο Παιδείας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς την υποβάθμιση του βιβλίου, αφού συνδέεται άμεσα με τις κατευθύνσεις του σχολείου της «αγοράς», που κατασκευάζεται βήμα - βήμα. Το περασμένο Σάββατο ανακοίνωσε την έναρξη της δεκαήμερης «διαβούλευσης» του σχεδίου νόμου, με το οποίο θα καταργηθεί ο Οργανισμός Εκδοσης Σχολικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) και οι αρμοδιότητές του θα «περάσουν» σε νέο φορέα (ΝΠΙΔ), που θα έχει συνολική ευθύνη για το «σχεδιασμό, την οργάνωση και το συντονισμό της παραγωγής και διανομής σχολικών βιβλίων». Η παραπάνω αλλαγή είχε ανακοινωθεί στις αρχές του χρόνου στο Υπουργικό Συμβούλιο, απ' την υπουργό Παιδείας.
Το νέο στοιχείο είναι το όνομα φορέα που θα διαχειρίζεται τις αρμοδιότητες. Πρόκειται για το «Ινστιτούτο Ψηφιακής Πολιτικής και Εκδόσεων για την Εκπαίδευση», που προκύπτει απ' το μετονομαζόμενο Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ)(ΝΠΙΔ). Το Ινστιτούτο θα έχει επίσης την ευθύνη για τη διανομή, τη διαχείριση του ψηφιακού υλικού στα σχολεία κ.ά. Ακόμα και η σειρά στον τίτλο του Ινστιτούτου φανερώνει τις «προτεραιότητες» της κυβέρνησης. Πρώτα είναι η «ψηφιακή πολιτική» και μετά το βιβλίο.
Η επιλογή δεν είναι τυχαία, αφού, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, το «νέο» σχολείο της «αγοράς», το λεγόμενο «ψηφιακό» σχολείο, δίνει τον πρώτο ρόλο στις νέες τεχνολογίες, υποβιβάζοντας το βιβλίο σε ...βοηθητικό εργαλείο. Με τη δικαιολογία της «εύκολης» μετάδοσης της γνώσης, οι νέες τεχνολογίες δε θα είναι υποστηρικτικές, όπως είναι λογικό, αλλά θα κυριαρχούν. Πρόκειται για ένα ακόμα «χτύπημα» στη μάθηση, αφού, όπως «ορίζουν» τα οράματα της ΕΕ για το σχολείο του «21ου αιώνα», η μελέτη περνάει σε δεύτερη μοίρα. Βασικός στόχος είναι η «κατάκτηση» δεξιοτήτων, δηλαδή τα πάνω - πάνω που θα χρειαστούν στην παραγωγή για τον αυριανό εργαζόμενο. Στο μεταξύ, οι εταιρείες νέων τεχνολογιών, ήδη, «τρίβουν τα χέρια τους» για τις «μπίζνες» στην εκπαίδευση.
Στο ίδιο σχέδιο νόμου η κυβέρνηση μετονομάζει τα Πειραματικά σχολεία σε «Πειραματικά - Πρότυπα Σχολεία». Πρόκειται για ένα ακόμα μέτρο στην κατεύθυνση του σχολείου της «αγοράς», που αλλοιώνει ακόμα και την απαραίτητη ύπαρξη των Πειραματικών Σχολείων. Εκτός απ' το δεδομένο, δηλαδή το γεγονός πως τα Πειραματικά - Πρότυπα Σχολεία θα προωθούν τα μέτρα του σχολείου της «αγοράς», τα σχολεία αυτά θα λειτουργούν κυρίως ως «Πρότυπα». Θα χαθεί, δηλαδή, ακόμα και ο πειραματικός χαρακτήρας των σχολείων και θα μετατραπούν σε σχολεία ελιτίστικης αντίληψης. Μάλιστα, αυτό επιβεβαιώνεται και απ' το γεγονός πως οι μαθητές θα εισάγονται στα Πειραματικά Λύκεια με εξετάσεις και τεστ δεξιοτήτων. Η κλήρωση διατηρείται μόνο στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο.
Τέλος, με το σχέδιο νόμου ιδρύεται ένας νέος φορέας (το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), στον οποίο θα υπαχθούν οι αρμοδιότητες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας, του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών. Οι τέσσερις φορείς καταργούνται. Το νέο ινστιτούτο, σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης, θα έχει «αρμοδιότητα και για θέματα μετάβασης από τη δεύτερη στην τρίτη βαθμίδα».
Οι «θέσεις» της ΠΑΣΠ ΤΕΙ ταυτίζονται απόλυτα με το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Επιπλέον, «ανοίγει» θέμα ...διαχείρισης του ασύλου, ενώ ζητά κατάργηση της μονιμότητας μέχρι και του αναπληρωτή καθηγητή στα ΤΕΙ!
«Συμφωνούμε με το 80% έως 90% των διατάξεων που έχει ο νόμος» δήλωσε, χτες, ο γραμματέας της ΠΑΣΠ ΤΕΙ, Αλέξανδρος Θεοδωράκος, σε συνέντευξη Τύπου, για το νέο νόμο - πλαίσιο που προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Μάλιστα, στο κείμενο με τίτλο «Θέσεις της ΠΑΣΠ ΤΕΙ για το νέο - νόμο πλαίσιο», που μοιράστηκε, η παράταξη του ΠΑΣΟΚ προτείνει και μέτρα που η κυβέρνηση δε βάζει «ανοιχτά» στο σχέδιο νόμου που προωθεί!
Ζητά κατάργηση της μονιμότητας στις βαθμίδες του καθηγητή εφαρμογών, του επίκουρου καθηγητή και του αναπληρωτή καθηγητή! Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ο γραμματέας της ΠΑΣΠ μίλησε μόνο για «δύο χρόνια μονιμότητας σε αρχική φάση»! Επιπλέον, η ΠΑΣΠ «ανοίγει» θέμα ασύλου, προτείνοντας «απομάκρυνση από το ιστορικό κέντρο της Αθήνας όλων των Σχολών που υπάρχουν» και «αυτεπάγγελτη ποινική δίωξη σε οποιονδήποτε πρύτανη ή πρόεδρο δεν αίρει το άσυλο, σε περίπτωση που παρατηρούνται αυτόφωρα αδικήματα». Πρόκειται για «προτάσεις» που έχουν ακουστεί κατά καιρούς για τη ...διαχείριση του ασύλου, επιδιώκοντας, στην ουσία, την κατάργησή του. Σημειώνεται ότι - τυπικά - ούτε η κυβέρνηση δεν έχει «ανοίξει» - ακόμα - με τέτοιο τρόπο το θέμα του ασύλου!
Κατά τα άλλα - εκτός από μια ...συζητήσιμη διαφωνία στο θέμα της εκλογής της διοίκησης - το κείμενο «θέσεων» της ΠΑΣΠ είναι μια αντιγραφή του σχεδίου νόμου. Συμφωνούν στις προγραμματικές συμφωνίες με τα ιδρύματα, με βάση την «ανταγωνιστικότητά» τους («τετραετείς προγραμματικές συμφωνίες μεταξύ πολιτείας και του κάθε ιδρύματος», «ανταποδοτικότητα του έργου των ιδρυμάτων» «θέσπιση δεικτών ανταποδοτικότητας μεταξύ πολιτείας και Ανώτατης Εκπαίδευσης»). Ολο το κείμενο αναφέρεται στη σύνδεση των ιδρυμάτων με την «ελεύθερη αγορά» (προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, εκμετάλλευση της έρευνας σε συνεργασία με την ιδιωτική πρωτοβουλία).
Η ΠΑΣΠ ΤΕΙ συμφωνεί με τα φοιτητικά δάνεια και με την κάρτα του φοιτητή, που είναι το όχημα για την πλήρη παράδοση της φοιτητικής μέριμνας στους ιδιώτες. Χαρακτηριστικό είναι, άλλωστε, ότι προτείνει και δημιουργία Εστιών μέσω Συμβάσεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και αυτοχρηματοδότηση των Εστιών, δηλαδή εκμετάλλευση και του δικαιώματος της στέγασης απευθείας απ' τους ιδιώτες. Επιπλέον, προτείνει και «διευκόλυνση και φοροελάφρυνση των δωρητών», δηλαδή φοροελάφρυνση στους «χορηγούς», που κάνουν και θα κάνουν μπίζνες στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Με λίγα λόγια, μιλάμε για μια παράταξη «άξιο» κυβερνητικό εκπρόσωπο στα ΤΕΙ.