Α.Σ.Ε. στην ΕΛΜΕ Θήρας: Για το 30ωρο και τη λειτουργία του Δ.Σ.
Συνάδελφοι και συναδέλφισσες γνωρίζουμε ότι το «αυτόνομο σχήμα εκπαιδευτικών», έχει την πλειοψηφία και μπορεί να αποφασίζει για μια ανακοίνωση… αλλά θεωρούμε επίσης ότι η στοιχειώδης τήρηση των δημοκρατικών διαδικασιών προϋποθέτει να ψηφίζει και η μειοψηφία καθώς και να διατυπώνει γνώμη για προσθήκες ή παραλείψεις ή διορθώσεις πάντα αιτιολογημένες. Αφού λοιπόν η πλειοψηφία της ΕΛΜΕ Θήρας δημοσίευσε την ανακοίνωση (για το υποχρεωτικό 30ωρο) χωρίς να περιμένει πρώτα την δικιά μας ψήφο και άποψη, μιας κι έτσι αντιλαμβάνεται την δημοκρατική λειτουργία του σωματείου, θα κάνουμε τις παρατηρήσεις μας δημοσίως:
Επί της διαδικασίας: στείλαμε σαν Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Θήρας (ΑΣΕ Θήρας) πρόταση για ανακοίνωση - ψήφισμα, με αφορμή την εγκύκλιο 14181/ΓΔ4/26-1-2018 που επιταχύνει τις προσπάθειες επιβολής του υποχρεωτικού 30ωρου, στις 01/02 στις 11.15 πμ. Στην συγκεκριμένη πρόταση το “αυτόνομο σχήμα” δεν απάντησε παρά έστειλε δικιά του πρόταση στις 20.30 και χωρίς να περιμένουν απάντηση, τη δημοσιεύσανε ως ανακοίνωση της ΕΛΜΕ το επόμενο πρωί στις 10.30 (μιας και έχουν την πλειοψηφία.)
Νέα ήθη, νέες αντιλήψεις σχετικά με την λειτουργία του σωματείου!!! Όταν κάνει προτάσεις η ΑΣΕ μπορεί να περιμένουμε και 10 μέρες για να πάρει θέση η πλειοψηφία της ΕΛΜΕ («αυτόνομο σχήμα») και κάποιες φορές μπορεί να μην πάρει και ποτέ θέση παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις μας. Όταν κάνει όμως πρόταση το «αυτόνομο σχήμα», όντας η πλειοψηφία, δεν χρειάζεται να περιμένει καν απάντηση και τοποθέτηση από την ΑΣΕ… Τη δημοσιεύει μέσα σε λίγες ώρες ως απόφαση της ΕΛΜΕ Θήρας… Τα συμπεράσματα δικά σας!
Επί της ουσίας: Δεν ψηφίζουμε την πρόταση του «αυτόνομου σχήματος» γιατί θεωρούμε ότι προσπαθεί να αθωώσει το υπουργείο λέγοντας ότι:
α) «Η κυβέρνηση στα πλαίσια… της πίεσης των δανειστών αλλά και του ΟΟΣΑ νομοθέτησε σχετικά με το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών, το ωράριο και τις συγχωνεύσεις σχολείων». Άμοιρη των ευθυνών και πάλι η Κυβέρνηση που άλλες προθέσεις έχει, αλλά εκβιάζεται και ενδίδει στους κακούς δανειστές!
β) ο νέος νόμος σε τίποτα δεν διαφέρει από τον παλιό. ..«…Θεωρούμε ότι όσο αφορά το 30ωρο, η μεν νέα διατύπωση για την παραμονή των εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι τόσο «υποχρεωτική», όσο ήταν και αυτή στο ν. 1566/85…»
Είναι όμως έτσι; Ο νέος νόμος (αποτέλεσμα των πιέσεων δανειστών και ΟΟΣΑ) δεν φέρνει τίποτα καινούργιο;
Τι προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος για το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών;
Ν.1566/85, αρ.13 παρ.8: «…Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών…»
Και τι προβλέπει τώρα;
Ν.4512/2018 αρ.245: «Η παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α` 167) αντικαθίσταται ως εξής:
«8. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου ΣΤ` του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώρηση-ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών...».
Αλήθεια, δεν βλέπει το «αυτόνομο σχήμα» καμιά διαφορά; Δεν μπαίνει για πρώτη φορά ρητά ως επιπλέον υπηρεσία (έστω και ενδεικτικά, που σημαίνει ότι θα υπάρχουν κι άλλες τέτοιες υπηρεσίες), για να παραμένει ο εκπαιδευτικός στο σχολείο για 30 ώρες:
- η διόρθωση γραπτών και διαγωνισμάτων και μάλιστα στο σημερινό σχολείο όπου μαστίζεται από την υποχρηματοδότηση και μόνο σύγχρονες υποδομές δεν έχει για να κάνει ο εκπαιδευτικός στοιχειωδώς τη δουλειά του;
- ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου που έχει άμεση σχέση με την αξιολόγηση και την αυτοαξιολόγηση από τις οποίες απέχουμε με αποφάσεις ΑΔΕΔΥ, ΟΛΜΕ και ΕΛΜΕ Θήρας;
- η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου που έχει άμεση σχέση με την υλοποίηση του σχεδιασμού για τις νέες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου (ποιες είναι αυτές και τι κατεύθυνση έχουν);
- οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών που αποτελούν προσπάθεια για πέρασμα εκτός διδακτικού ωραρίου κρίσιμων παιδαγωγικών διαδικασιών όπως η ενισχυτική διδασκαλία και η ΠΔΣ;
- η επίβλεψη σχολικών γευμάτων με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την κατάργηση της ώρας σίτισης ως διδακτικής στο ολοήμερο Δημοτικό;
Όλα αυτά έπρεπε να τονιστούν ή έστω να θιγούν σε μια ανακοίνωση και όχι να βγαίνει λάδι η κυβέρνηση που «εκβιάζεται» ή να καλλιεργείται εφησυχασμός ότι δήθεν ο νέος νόμος δεν διαφέρει σε τίποτα από τον παλιό… ούτε ότι το μόνο που μας ανησυχεί είναι μήπως με τις εγκυκλίους ή από τους ίδιους τους διευθυντές ερμηνευθεί αυθαίρετα και εις βάρος μας ένας κατά τα άλλα καλός και ακίνδυνος νόμος…
Αυτή η προσπάθεια είναι μόνο η αρχή και δεν αφορά απλά και μόνο πόσες ώρες θα μένουμε στο σχολείο. Δεν αρκεί μια νομική προσέγγιση του θέματος περί μη υποχρεωτικότητας του 30ωρου. Το θέμα είναι ότι δρομολογούνται συνολικότερες αλλαγές που αφορούν τη δομή και το περιεχόμενο του ίδιου του σχολείου (π.χ. αξιολόγηση – αποτίμηση, υλοποίηση του σχεδιασμού για τις νέες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, πέρασμα εκτός διδακτικού ωραρίου κρίσιμων παιδαγωγικών διαδιακασιών κ.ά.). Ανοίγει ο δρόμος για την κατάργηση της ώρας σίτισης ως διδακτικής στο ολοήμερο Δημοτικό.
Μπαίνουμε μπροστά για να υπερασπίσουμε τα εργασιακά και μορφωτικά μας δικαιώματα!
Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων, σε όλα τα σχολεία, να διαφυλάξουν με δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο τα εργασιακά μας δικαιώματα.
- Κανείς/καμιά δεν είναι υποχρεωμένος/-η να κάθεται στο σχολείο πέραν του διδακτικού του ωραρίου, εφόσον ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν του έχει αναθέσει κάποια επιπλέον εξωδιδακτική εργασία. Ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει ήδη αναθέσει από την αρχή της σχολικής χρονιάς όλες τις εξωδιδακτικές εργασίες και είναι το μόνο αρμόδιο όργανο για τον καθορισμό τους. Δεν υπάρχει κανένας λόγος για νέες συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων με αυτό το θέμα αυτή τη στιγμή.
- Σε κάθε περίπτωση κανείς συνάδελφος δεν είναι υποχρεωμένος να παραμείνει επιπλέον ώρες στο σχολείο για εργασίες που σχετίζονται με την αξιολόγηση και την αυτοαξιολόγηση, υλοποιώντας την απόφαση για “αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης”.
- Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί έχουν την παιδαγωγική ευθύνη για την προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης ημέρας και τη διόρθωση των εργασιών/διαγωνισμάτων. Καμιά υπουργική απόφαση ή εγκύκλιος δεν μπορεί να επιβάλλει πώς και με ποιο τρόπο θα γίνεται αυτό. Πόσο μάλλον στο σημερινό σχολείο όπου μαστίζεται από την υποχρηματοδότηση και μόνο σύγχρονες υποδομές δεν έχει για να κάνει ο εκπαιδευτικός στοιχειωδώς τη δουλειά του.
- Καλούμε τις ΕΛΜΕ και τους Συλλόγους Π.Ε., την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ να παρέχουν συνδικαλιστική κάλυψη σε όλους τους συναδέλφους για όλα τα παραπάνω.
- Καλούμε όλους τους συναδέλφους - συσπειρωμένοι στα σωματεία - να καταγγέλλουν κάθε φαινόμενο αυθαιρεσίας από την πλευρά της διοίκησης.
- Καλούμε άμεσα σε σύσκεψη τους συναδέλφους διευθυντές των σχολείων με στόχο την υλοποίηση της απόφασης του Σωματείου.