ΣΕΠΕ "Έλλη Αλεξίου": Για την εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής
Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α
Για την έναρξη εφαρμογής της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής
Τη Δευτέρα 26/2/2018 ψηφίστηκε στη Βουλή από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (στα πλαίσια του νομοσχεδίου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής) το άρθρο 33 που αφορά την Προσχολική Αγωγή.
Με τις διατάξεις που ψηφίστηκαν, μεταφέρεται σε βάθος τριετίας και συνδέεται άμεσα με τις δυνατότητες των Δήμων να το υποστηρίξουν με υποδομές το βασικό αίτημα για «άμεση θεσμοθέτηση Δίχρονης, Δωρεάν Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας»! Ο τρόπος της εξαγγελίας και οι διατυπώσεις των νομοθετικών ρυθμίσεων αποκαλύπτουν τις πραγματικές προθέσεις του Υπουργείου για το θέμα. Προβλέπεται ανοιχτός ορίζοντας εφαρμογής μιας απόφασης και δεν υποστηρίζεται εκ παραλλήλου από τα μέτρα υλοποίησης της .
Είναι γνωστή η προσπάθεια κυβερνήσεων – ΕΕ και ΟΟΣΑ να προωθήσουν την “αποκέντρωση” και τη μεταφορά της λειτουργίας της εκπαίδευσης σε περιφερειακό επίπεδο και με απόσπαση της αποκλειστικής ευθύνης από το Υπ Παιδείας. Αυτή η προσπάθεια έχει κάνει διάφορες απόπειρες στο παρελθόν σε διάφορες διαφημισμένες μεταρρυθμίσεις αλλά σταμάτησε από τη δράση του εκπαιδευτικού κινήματος (νόμοι για την αποκέντρωση 2228 και 2240 του ΄94 – ΄95 των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ). Σήμερα μπαίνει ξανά στην ημερήσια διάταξη ως αποτέλεσμα των συμφωνιών κυβέρνησης – ΕΕ – ΟΟΣΑ με το συμπληρωματικό Μνημόνιο για την εκπαίδευση. Η περίφημη αυτονομία της σχολικής μονάδας που προτάσσεται, μπορεί να πάρει διάφορες μορφές αρκεί να απαλλάσσεται το κράτος – Υπ. Παιδείας από την αποκλειστική ευθύνη για τη λειτουργία δομών που θα την παρέχουν (άρα και από το κόστος – χρηματοδότηση, τις προσλήψεις προσωπικού, την εξασφάλιση – δημιουργία δημόσιων δομών – κτιρίων – υλικοτεχνικής υποδομής κλπ).
Δεν εφησυχάζουμε! Δυναμώνουμε τον αγώνα!
Είναι παραπλανητική η άποψη: «η ψήφιση του άρθρου 33 από μόνη της δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη γενίκευση της δίχρονης προσχολικής αγωγής σε όλη τη χώρα».Ο Υπουργός Παιδείας στις 10/8/2017 σε συνάντησή του με το Δ.Σ. της ΔΟΕ δήλωσε ότι: «Δεν είμαστε έτοιμοι για τη δίχρονη προσχολική αγωγή λόγω ελλείψεων υποδομών».
Παραπλανεί γιατί:
- Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη δημιουργία νέων Νηπιαγωγείων. Εκατοντάδες Νηπιαγωγεία στεγάζονται σε απαράδεκτα και ακατάλληλα κτήρια.
- Δεν προβλέπεται, ούτε για το επόμενο σχολικό έτος, κανένας μόνιμος διορισμός Νηπιαγωγών.
- Η πολιτική της κυβέρνησης οδήγησε σε υποβάθμιση του ρόλου του Νηπιαγωγείου. Αύξησαν τον ελάχιστο αριθμό μαθητών για να φτιαχτεί τμήμα από 7 σε 14 νήπια/προνήπια. Αύξησαν το ωράριο της Νηπιαγωγού. Με την ΥΑ Φίλη υποβάθμισαν τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου.
Ο τρόπος υλοποίησης του προγράμματος κατά τη μεταβατική περίοδο δημιουργεί περιοχές και Δήμους δύο ταχυτήτων, εκεί που θα υλοποιείται η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και εκεί που δε θα υλοποιείται. Διαμορφώνεται μια ακόμα εκπαιδευτική διαφοροποίηση. Η διαφοροποίηση αυτή οδηγεί σε κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών και συνεπικουρεί το κλίμα αξιολόγησης που στοχεύουν να εφαρμόσουν.
Η εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης μεταφέρει το πρόβλημα από την κεντρική εξουσία στην περιφέρεια και δημιουργεί προϋποθέσεις εδραίωσης του διπλού δικτύου από τη μια, καθώς και τη διεύρυνση της ιδιωτικοποίησης μέσα από τα κουπόνια. Υλοποιείται στο όνομα της μεταβατικότητας, η παροχή εκπαίδευσης με κουπόνια και voucher, η αποκέντρωση της εκπαίδευσης και το πέρασμα τμήματος της εκπαίδευσης στην Τοπική Διοίκηση. Ταυτόχρονα ανοίγει ο δρόμος για την ενίσχυση των επιχειρήσεων της ιδιωτικής εκπαίδευσης που διαβλέπουν νέα πεδία κερδοφορίας.
Με βάση τις εξελίξεις αυτές δυναμώνουμε τον αγώνα για να παρθούν όλα τα μέτρα, να δημιουργηθούν όλες οι προϋποθέσεις για την άμεση εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής. Νήπια – Προνήπια στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο.
- Μαζικούς - μόνιμους διορισμούς και μονιμοποίηση των αναπληρωτών.
- Δημιουργία όλων των απαραίτητων υποδομών, σύγχρονα ασφαλή και λειτουργικά Νηπιαγωγεία που θα καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών.
- Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στο χώρο της Παιδείας. Η Προσχολική Αγωγή δεν είναι εμπόρευμα για να δίνεται με κουπόνια. Είναι ανάγκη και πρέπει να δίνεται δημόσια και δωρεάν σε όλους!
- 15 παιδιά μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα, να λειτουργήσει παντού ολοήμερο με ενιαίο παιδαγωγικό πλαίσιο, να δημιουργηθούν υποδομές για σίτιση και ξεκούραση, να προσληφθεί βοηθητικό προσωπικό (π.χ. τραπεζοκόμοι…).
Η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή είναι πρώτα και κύρια μία παιδαγωγική και κοινωνική αναγκαιότητα, που αφορά την ανάπτυξη, εκπαίδευση και διαπαιδαγώγηση του παιδιού. Κοινωνική αναγκαιότητα είναι επίσης η ύπαρξη Δημόσιων και Δωρεάν Παιδικών Σταθμών για τις ηλικίες πριν τα 4 χρόνια, ώστε κάθε παιδί να έχει θέση σε δομές προσχολικής αγωγής.
Η αναγκαιότητα της ένταξης των παιδιών 4-6 ετών στο δημόσιο νηπιαγωγείο προκύπτει κι από το γεγονός ότι θα μειώσει τις όποιες ανισότητες στην εκπαίδευση των προνηπίων και θα εξασφαλίσει την ομαλή μετάβασή τους στο Δημοτικό Σχολείο ενώ η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση στην ηλικία αυτή, συμβάλλει καθοριστικά στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κάτι που οφείλει η πολιτεία να το λάβει σοβαρά υπόψη της. Στα Δημόσια Νηπιαγωγεία παρέχεται αντισταθμιστική αγωγή, υπάρχουν δομές (Ειδικά νηπιαγωγεία, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλης στήριξης κ.ά.) για υποστήριξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δομές που απουσιάζουν από τους παιδικούς σταθμούς.
Ο αγώνας αυτός αντικειμενικά θα πρέπει να δοθεί από κοινού με τους εργαζόμενους γονείς, με τις ενώσεις τους, με όλο το εργατικό κίνημα.
Όλοι συσπειρωμένοι στο σωματείο!
ΤΟ Δ.Σ