ΕΛΜΕ - ΚΙ: Για την εξέταση του μαθήματος της Γλώσσας
Απαράδεκτοι όροι
για την εξέταση του μαθήματος της Γλώσσας (Έκθεσης & Λογοτεχνίας) στο Γυμνάσιο,
μέρος της συνολικής πολιτικής για την υποβάθμιση & απαξίωση της ελληνικής γλώσσας
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ έγινε δέκτης μεγάλου πλήθους διαμαρτυριών από εκπαιδευτικούς και γονείς, για τον τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε να εξεταστούν, ως πειραματόζωα, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου στο μάθημα της Γλώσσας (Έκθεσης και Λογοτεχνίας). Οι μαθητές και οι μαθήτριες και των τριών τάξεων καταπονήθηκαν, γράφοντας ενιαία - χωρίς καν ένα διάλλειμα – επί ένα τρίωρο σε Έκθεση και Λογοτεχνία (ονομάζονται «κλάδοι» της Γλώσσας, που συχνά τους δίδαξαν διαφορετικοί καθηγητές). Σημειώνουμε πως δόθηκαν ταυτόχρονα τα θέματα των δύο «κλάδων», με δύο κόλες αναφοράς (βγαίνουν δύο διακριτοί βαθμοί που μετά συμψηφίζονται). Τα αποτελέσματα ήταν σύγχυση στο σε ποια κόλα να σκύψουν πρώτα, τρομερή εξάντληση, κλάματα, ακόμη και λιποθυμίες και τεράστιο άγχος. Επιπρόσθετα, στο σεισμόπληκτο Νομό μας, αυτό διαδραματίστηκε κατά κύριο λόγο σε κοντέινερς, στα οποία σταθερά (και ειδικά όταν υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες) έχουμε αίσθημα δυσφορίας, ζαλάδες ή και αναπνευστικά προβλήματα, ακόμη και στη συνήθη δίωρη - το πολύ - διάρκεια των άλλων διαγωνισμάτων. Σημειώνουμε πως τρίωρο στις εξετάσεις υπάρχει μόνο στις πανελλήνιες της Γ΄ Λυκείου (για ένα μάθημα και όχι για δύο), ενώ στις εξετάσεις για το πτυχίο ξένης γλώσσας (που γίνονται εκτός σχολείου), υπάρχουν στο τρίωρο τουλάχιστον δύο διαλλείματα.
Στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς γεννιούνται εύλογα ερωτηματικά (που μένουν αναπάντητα) για τη στόχευση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και της κυβέρνησης. Είναι άραγε άσχετος ο τρόπος εξέτασης από το γεγονός ότι συνολικά δρομολογείται από τις κυβερνήσεις, το πολιτικό και επιστημονικό προσωπικό της κυρίαρχης τάξης, μέσα στη γενική γραμμή κεφαλαίου – ΕΕ, αναδιάρθρωση στο μάθημα της Γλώσσας; Ότι θέλουν να τελειώνουν με τη Γλώσσα, ως εργαλείο σκέψης, για να προωθήσουν απλές επικοινωνιακές δεξιότητες; Ότι η κατάντια να γίνεται πλέον η διδασκαλία της μέσω συνταγών μαγειρικής κοκ θα έχει συνέχεια και κλιμάκωση; Ας μην ξεχνάμε ότι, όπως επισημαίνει ο αυστριακός φιλόσοφος Βιτγκενστάιν, «τα όρια του κόσμου μου είναι τα όρια της γλώσσας μου». Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ αποτιμά την όλη εξεταστική διαδικασία ως αντιπαιδαγωγική, η οποία δένει με την συνολική επιχείρηση υποβάθμισης και απαξίωσης του μαθήματος και συνολικά της ελληνικής γλώσσας. Η συνήθης πρακτική που ακολουθείται είναι υποβάθμιση, δημιουργία αντιδράσεων και τελικά περικοπή σε ό,τι είναι ενοχλητικό, με πρόσχημα τη «λαϊκή διευκόλυνση».