Η Ομοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Μαθητών Περιφέρειας Αττικής για τη μεταφορά των μαθητών
Υπόμνημα προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής κατέθεσε η Ομοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Μαθητών Περιφέρειας Αττικής σχετικά με το μεγάλο πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο τους, απαιτώντας τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων.
Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Κάθε χρόνο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο τους παρουσιάζεται όλο και πιο οξυμένο.
Ιδίως μετά τον "Καλλικράτη", αλλά και την εφαρμογή του αυτόνομου, αποκεντρωμένου σχολείου της αγοράς γίνεται συστηματική προσπάθεια να μετακυλιστεί η ευθύνη, άρα και το κόστος της μεταφοράς στους γονείς.
Από το 2009 η μεταφορά των μαθητών συνεχίζεται με παρατάσεις των συμβάσεων των διαγωνισμών. Συμβάσεις που συνήθως λήγουν στο τέλος Φεβρουαρίου ή στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Έτσι και φέτος στις 28/2/2015 στην Περιφέρεια Αττικής λήγουν οι συμβάσεις για 900 δρομολόγια.
Η προηγούμενη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, με την ΚΥΑ 24001/2013, είχε «φροντίσει» για την κατάργηση της μεταφοράς των μαθητών. Τελικά κάτω από την πίεση και τις κινητοποιήσεις γονιών και μαθητών καταφέραμε να μην εφαρμοστεί. Έτσι μόνο για φέτος υπήρξε άρση των χιλιομετρικών ορίων που έβαζε η ΚΥΑ, η οποία αν εφαρμοζόταν θα άφηνε εκτός δημόσιας σύμβασης τουλάχιστον 7.000 μαθητές, από τους 19.000 που μεταφέρονταν το 2013 με δημόσια σύμβαση στην Περιφέρεια Αττικής.
Καταφέραμε με παρέμβασή μας και μετά από κινητοποιήσεις, στην προηγούμενη περιφερειακή αρχή, όλοι οι μαθητές της Α΄Βάθμιας Εκπαίδευσης να μεταφέρονται με δημόσια σύμβαση. Με την απόφαση αριθμ. 149092/Γ2 του υπουργείου Παιδείας 24/9/2014, πετύχαμε να μπουν στο διαγωνισμό με δημόσια σύμβαση τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία που ήταν εκτός με την ΚΥΑ 24001. Παρ’ όλες τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει και τις πιέσεις που έχουν ασκηθεί προς όλες τις κατευθύνσεις (Περιφέρεια Αττικής, υπουργεία Παιδείας, Εσωτερικών, Οικονομικών), αρκετά προβλήματα παραμένουν. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Υπάρχουν ακόμα "άγονα" ή και διπλά δρομολόγια π.χ. στην Ανατολική Αττική.
Στο Μουσικό Σχολείο Πειραιά, ενώ οι ανάγκες για μεταφορά με δημόσια σύμβαση είναι για 265 μαθητές, αυτή τη στιγμή μεταφέρονται μόνο 102 με 3 δρομολόγια.
Η Αντιπεριφέρεια Πειραιά επικαλείται οικονομικό πρόβλημα και κώλυμα στο να υπερβεί τις δαπάνες του προηγούμενου έτους.
Επίσης με τις περιβόητες λίστες βλέπουμε ότι μαθητές με την ίδια διεύθυνση ή μαθητές που μένουν στην ίδια οδό, άλλοι εξυπηρετούνται με τα πούλμαν και άλλοι όχι. Αναρωτιόμαστε με τι κριτήρια δυο μαθητές που έχουν την ίδια διεύθυνση, πάνε και οι δυο στο ίδιο Γυμνάσιο, ο ένας να είναι στην περιβόητη λίστα και ο άλλος δεν δικαιούται μεταφορά με το πούλμαν.
Με τη συρρίκνωση των δρομολογίων παρατηρούμε π.χ. στην περιοχή Αφαία - Σκαραμαγκά, οι μαθητές Νηπιαγωγείου, Α' και Β' Τάξης Δημοτικού, που πάνε σε σχολείο στο Δαφνί, ενώ το πρωί μεταφέρονται με το πούλμαν, το μεσημέρι στις 12.30 που σχολάνε, υποχρεώνονται οι γονείς τους να πηγαίνουν να τους παίρνουν από το σχολείο γιατί το δρομολόγιο της επιστροφής είναι στις 13.30.
Επίσης οι μαθητές από το Ειδικό Σχολείο Ελευσίνας, για να πάνε από το σχολείο στο σπίτι τους και το αντίστροφο, είναι υποχρεωμένοι να βρίσκονται μέσα στο πούλμαν 2 με 2 ½ ώρες!!! (καταλαβαίνουμε τι σημαίνει αυτό για παιδιά με Ειδικές Ανάγκες).
Επιπλέον γίνονται διπλά δρομολόγια με αποτέλεσμα να πηγαίνουν οι μαθητές με καθυστέρηση στο σχολείο τους.
Απαιτούμε τώρα:
1. Παράταση των συμβάσεων που υπογράφτηκαν με ισχύ μέχρι 28/2/2015 ως το τέλος του σχολικού έτους 2014-2015.
2. Να δοθούν επιπλέον κονδύλια από το πλεόνασμα που έχουν, τόσο η κυβέρνηση, όσο και η Περιφέρεια Αττικής, ώστε να καλυφτεί η ανάγκη της μεταφοράς των μαθητών χωρίς κωλύματα περί δημοσιονομικής ρήτρας και υπέρβασης του προηγούμενου προϋπολογισμού της Περιφέρειας.
3. Να καλυφτούν όλα τα δρομολόγια που υπήρχαν το 2013 χωρίς καμία κατάργηση και επιπλέον να καλυφτεί η ανάγκη όπου προκύπτουν νέα δρομολόγια.
4. Να δοθούν άμεσα τα χρήματα αποζημίωσης στους γονείς για όλο το διάστημα που μετέφεραν τα παιδιά τους με ιδία μέσα.
Εκτιμώντας τα προβλήματα που δημιουργούνται κάθε χρόνο με τις αδιέξοδες πολιτικές που εφαρμόζονται στο ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών, καθώς και τη δραματική επιδείνωση των όρων διαβίωσης των λαϊκών οικογενειών, θεωρούμε απαραίτητο την κατάργηση της εκτρωματικής ΚΥΑ 24001, η οποία ούτε λίγο, ούτε πολύ, καταργεί τη μεταφορά των μαθητών με δημόσια σύμβαση. Καθώς επίσης και την τροποποιητική της, 32807/1-9-2014, η οποία καθιερώνει πιο εύκολα το ειδικό Μαθητικό Δελτίο, για την πλειοψηφία των μαθητών (που είχαν δικαίωμα μεταφοράς) χρυσώνοντας το χάπι με κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Ταυτόχρονα δίνεται το δικαίωμα σε οποιονδήποτε έχει αυτοκίνητο, και ας μην είναι γονιός, να μεταφέρει μαθητές, αρκεί να έχει ζώνες ασφάλειας και να έχει περάσει ΚΤΕΟ το ΙΧ του, λαμβάνοντας ως αποζημίωση το 80% αυτού που θα δινόταν στα ταξί!!
Αποδεικνύεται για πολλοστή φορά ότι το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών θα διογκώνεται, όσο τους κανόνες για τη μεταφορά των μαθητών θα συνεχίζει να τους βάζει η αγορά (και άγονα δρομολόγια θα βγαίνουν και οι μαθητές θα καθυστερούν να πάνε στο σχολείο τους και εκβιασμοί θα γίνονται και ημέτεροι θα εξυπηρετούνται και η τσέπη των γονιών θα επιβαρύνεται και η σχολική διαρροή δε θα σταματήσει).
Τα τελευταία 10 χρόνια, οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν ταΐσει τους ιδιώτες με τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ (300 εκατ. ευρώ το 2009, 250 εκατ. ευρώ το 2010 κ.ο.κ.).
Για να λυθεί το πρόβλημα της μεταφοράς δεν αρκούν οι καλές προθέσεις και τα λόγια συμπάθειας. Χρειάζεται:
-
Η δημιουργία Ενιαίου Κρατικού φορέα για αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους με κατάλληλα διαμορφωμένα και ασφαλή μέσα μετακίνησης, εξειδικευμένους μόνιμους οδηγούς και συνοδούς και απευθείας κρατική χρηματοδότηση.
-
Κατάργηση της ΚΥΑ 24001/2013 και της ΚΥΑ 32807/2014.
-
Η μεταφορά των μαθητών είναι υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας, και όχι των Δήμων της Περιφέρειας και των γονιών.
-
Να γίνει υποχρεωτική η κάλυψη από το κράτος της μεταφοράς στο σχολείο για το σύνολο των μαθητών ανεξάρτητα από χιλιομετρικές αποστάσεις.
-
Να υπογραφεί σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και του ΟΑΣΑ, ώστε να δοθεί ειδικό μαθητικό δελτίο στους μαθητές των ΕΠΑΛ και στους μαθητές της Β΄βάθμιας που υποχρεώνονται να μετακινούνται με τα ΜΜΜ».