Β' ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου: ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΩΝ ΛΕΙΨΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΓΑΘΟΝΗΣΙΟΥ
Κύριε Υπουργέ,
Μια ακόμα σχολική χρονιά ξεκινά με εκρηκτικά προβλήματα για τα παιδιά και τις οικογένειες των λαϊκών στρωμάτων. Η επίθεση που δέχεται η λαϊκή οικογένεια από τα μέτρα της συγκυβέρνησης στο εισόδημά της, στα ασφαλιστικά και εργασιακά της δικαιώματα, στο δικαίωμα σε δωρεάν και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας-πρόνοιας, δεν θα μπορούσε να μην συμπεριλάβει και τον τομέα της παιδείας.
Η κατά κοινή ομολογία δραματική κατάσταση των σχολείων τη φετινή χρονιά αποτελεί τη φυσική εξέλιξη μιας μακροχρόνιας υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης, υποβάθμισης της σχολικής διαδικασίας, εφαρμογής πολιτικών που χτυπούν τις εργασιακές σχέσεις και στο σχολείο. Τα χιλιάδες κενά των εκπαιδευτικών σηματοδοτούν ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με αρνητικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών των λαϊκών οικογενειών. Τα κενά αυτά (που ως δια μαγείας καθημερινά εμφανίζονται τεχνηέντως όλο και λιγότερα) δεν είναι αποτέλεσμα ατυχών επιλογών, λανθασμένης διαχείρισης ή παρέκκλισης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένης πολιτικής. Για να λειτουργήσουν τα σχολεία, απαιτούνται μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες. Η πολιτική δραστικών περικοπών από τον κρατικό προϋπολογισμό των δαπανών για τομείς όπως η παιδεία, στο όνομα αντιμετώπισης των ελλειμμάτων και των χρεών, ωθεί σε απολύσεις και διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών, σε συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων και τελικά λειτουργεί σε βάρος της μόρφωσης των παιδιών.
Η προηγούμενη σχολική χρονιά μας έκανε πιο σοφούς για το τι σημαίνει «Νέο Σχολείο»: πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα έμεναν επί μήνες αδίδακτα, «τρέξιμο» της ύλης όταν έρθει ο αναπληρωτής χωρίς να καλύπτονται κενά και απορίες των μαθητών, ελαστικές σχέσεις εργασίας στην εκπαίδευση, τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών που διαλύει τη ζωή τους, όλα αυτά έχουν φυσικά την αντανάκλασή τους στη μορφωτική διαδικασία. Κρίκος στην αλυσίδα του «Νέου Σχολείου» και η Τράπεζα Θεμάτων που φέτος γενικεύεται στο Λύκειο. Η πλήρης μετατροπή του σχολείου σε εξεταστικό κέντρο. Η χαρά των εμπόρων της μόρφωσης! Η Τράπεζα Θεμάτων σηματοδοτεί παραπέρα υποβάθμιση της γενικής μόρφωσης και του μορφωτικού ρόλου του σχολείου, ακόμα περισσότερα φροντιστήρια και άρα έξοδα για τη λαϊκή οικογένεια που ήδη αιμορραγεί οικονομικά και οδηγεί χιλιάδες παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, να πεταχτούν βίαια εκτός Λυκείου ή να στραφούν στην ψευτοκατάρτιση και την επαγγελματική εκπαίδευση.
Να λοιπόν πως χτίζεται βήμα βήμα το «νέο» εκπαιδευτικό τοπίο. Ένα τοπίο στο οποίο αν προσθέσουμε και τα νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, δείχνει καθαρά τη στόχευσή του. Ο στόχος όπως ομολογείται μέσα από τα ίδια τα αναλυτικά προγράμματα είναι ο μαθητής να αποκτά δεξιότητες και τελικά να διαμορφώνει συνειδήσεις και συγκεκριμένη στάση απέναντι και στην ίδια την κατάκτηση της γνώσης. Το «Νέο Σχολείο» αντιμετωπίζει τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας, που βασίζονται στο δημόσιο σχολείο για τη μόρφωσή τους, σαν μελλοντικούς απασχολήσιμους, για τους οποίους το σύστημα θεωρεί ότι δε χρειάζονται ολόπλευρη μόρφωση και τους ωθεί έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία, τους καταρτίζει μαζικά σε υποβαθμισμένα τεχνικά/επαγγελματικά λύκεια και εντέλει τους προορίζει για φθηνό εργατικό δυναμικό.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έρχεται να εφαρμοστεί και η αυτο-αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Η αυτο-αξιολόγηση της σχολικής μονάδας επιτάσσει τα σχολεία να λειτουργούν σαν «αυτόνομες, αποκεντρωμένες» μονάδες, με ευθύνη εκπαιδευτικών και γονιών, ακόμα και για την εύρεση χρημάτων για τη λειτουργία τους. Η δε αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, μέσα από τα κριτήρια και τους δείκτες που περιλαμβάνει, καθιστά σαφές ότι δεν έχει ως στόχο να κάνει καλύτερο τον εκπαιδευτικό, ικανό να βοηθά ολόπλευρα και πιο ολοκληρωμένα το μαθητή, αλλά να τον χρησιμοποιήσει ως εργαλείο που θα διαπαιδαγωγεί συνειδήσεις στα μέτρα της αγοράς, των επιχειρήσεων, που θα αναπαράγει όλα όσα λένε τα νέα σχολικά βιβλία, που έφτασαν στο σημείο να αντικαταστήσουν λογοτεχνικά κείμενα με συνταγές μαγειρικής, που θα προωθεί αντιδραστικές παιδαγωγικές αντιλήψεις στο όνομα της καινοτομίας, που θα ανοίγει δρόμους για αντικατάσταση της γνώσης με τις δεξιότητες και της μόρφωσης με την πληροφορία και που τελικά θα οδηγήσει χιλιάδες συναδέλφους μας στην ήδη μακροσκελή λίστα των ανέργων.
Τα εκρηκτικά προβλήματα που βιώνουν τόσο οι μαθητές μας όσο και οι συνάδελφοί μας εκπαιδευτικοί παρουσιάζονται ακόμα πιο οξυμμένα σε ακριτικές περιοχές, όπως οι Λειψοί και το Αγαθονήσι, που επισκέπτεστε σήμερα. Η υποστελέχωση των σχολείων έχει ως συνέπεια την περαιτέρω υποβάθμιση της μορφωτικής διαδικασίας, όταν μάλιστα μιλάμε για περιοχές που αντικειμενικά το σχολείο αποτελεί σημείο αναφοράς για τους μαθητές μας, οι οποίοι δεν έχουν άλλα ερεθίσματα και διεξόδους. Οι εκπαιδευτικοί, οι περισσότεροι μακριά από τις οικογένειες τους και αγκομαχώντας πολλές φορές να συντηρήσουν δυο σπίτια, προσπαθούν να ανταποκριθούν με τον καλύτερο τρόπο στις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών, αψηφώντας τα εμπόδια και τις δυσκολίες που ορθώνει η αντιλαϊκή πολιτική της συγκυβέρνησής σας. Οι τραγικές ελλείψεις και στον τομέα της υγείας που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι αυτών των νησιών σε συνδυασμό με τα οξυμμένα προβλήματα και στο ακτοπλοϊκό, κάνει τη διαβίωσή τους ακόμα πιο δύσκολη.
Κύριε Υπουργέ,
Η συναίσθηση της ευθύνης μας και του παιδαγωγικού μας ρόλου δεν μας επιτρέπει να αποδεχτούμε ότι είναι πολυτέλεια να μορφώνονται ολόπλευρα όλα τα παιδιά στο σχολείο και ότι θα εκπαιδεύονται μόνο σε όσα έχουν ανάγκη οι επιχειρήσεις. Δεν μας επιτρέπει να αποδεχτούμε ότι τάχα «δεν παίρνουν όλα τα παιδιά τα γράμματα».
Έχουμε χρέος να φέρουμε στο προσκήνιο τις ανάγκες των παιδιών των λαϊκών οικογενειών και σας διαβεβαιώνουμε ότι θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για να διεκδικήσουμε μια παιδεία που θα διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες και θα ανταποκρίνεται στην ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, που είναι και οι μόνες πραγματικές ανάγκες. Με τους καθημερινούς μας αγώνες, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί, θα κάνουμε δική μας υπόθεση τη μόρφωση των παιδιών του λαού μας.
Απαιτούμε:
-
Ενιαίο 12χρονο σχολείο και 2χρονη προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά, σε ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου, με βάση τις κατακτήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας. Δίχρονες δημόσιες επαγγελματικές σχολές μετά το 12χρονο. Καμία επιχειρηματική δράση στην Παιδεία.
-
Να καταργηθεί τώρα η Τράπεζα Θεμάτων. Οι προαγωγικές εξετάσεις να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του σχολείου και των εκπαιδευτικών.
-
Να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά, να μη χαθεί ούτε μια διδακτική ώρα, με μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Μόνιμη δουλειά για όλους τους εκπαιδευτικούς, με αξιοπρεπείς μισθούς, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Να παρθούν πίσω οι απολύσεις.
-
Γενναία χρηματοδότηση των σχολείων, ώστε να εξασφαλίζεται η λειτουργική, κτηριακή, υλικοτεχνική υποδομή, για την κάλυψη των αναγκών της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών.
-
Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, εμβολιασμοί για όλα τα παιδιά. Να εξασφαλιστεί δωρεάν γεύμα στο σχολείο, με ευθύνη του Κράτους και της Τοπικής Διοίκησης.
-
15 νήπια – προνήπια ανά νηπιαγωγό και δάσκαλο Α' και Β' τάξης. 20 μαθητές ανά δάσκαλο και καθηγητή στις υπόλοιπες τάξεις. 15 μαθητές στις κατευθύνσεις. 10 μαθητές στα εργαστήρια. Να μην εφαρμοστεί η νέα ΚΥΑ για τις μεταφορές. Εξασφάλιση ασφαλούς δωρεάν μεταφοράς για όλα τα παιδιά.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.