ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Με οδηγό την ίδια αντιεκπαιδευτική πολιτική
Από την πλευρά του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών τέθηκε μεταξύ άλλων το ζήτημα των επιπτώσεων της αξιολόγησης στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και στο έργο του εκπαιδευτικού, το ζήτημα των κενών που κατ' ομολογία του υπουργού Παιδείας θα ξεπεράσουν τις 20.000 το Σεπτέμβρη, της σίτισης των μαθητών κ.ά.
Ο υπουργός Παιδείας ουσιαστικά απέκλεισε την επαναφορά των καταργημένων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, σημειώνοντας ότι θα σεβαστεί ό,τι ψήφισε η Βουλή, ενώ για το θέμα της κινητικότητας των διαθέσιμων εκπαιδευτικών, επιφυλάχτηκε να απαντήσει σε επόμενη συνάντηση, χωρίς να ταχθεί ξεκάθαρα ενάντια στις απολύσεις.
Ιδιαίτερα επισημαίνει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών τη στάση του προέδρου της ΟΛΜΕ, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ ζήτησε να πάρει πίσω η κυβέρνηση τη σύνδεση μισθολογίου - αξιολόγησης και τότε «συζητάμε για την αξιολόγηση», δηλώνοντας δηλαδή ετοιμότητα να μπει σε μία συζήτηση για το πώς το σχολείο θα υπαχθεί σε αυταρχικό κρατικό έλεγχο, φτάνει αυτό να μην έχει μισθολογικές επιπτώσεις... Ο υπουργός από την πλευρά του δήλωνε ότι η αξιολόγηση θα προχωρήσει, επικαλούμενος το «τι λέει ο κόσμος». Ηρθαν έτσι στην επιφάνεια και οι ευθύνες της πλειοψηφίας στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες που δεν έχουν φωτίσει τον αυταρχικό της χαρακτήρα, τις επιπτώσεις στη μόρφωση των παιδιών πρώτα απ' όλα.
Ολόκληρη η τοποθέτηση των εκπροσώπων των δυνάμεων του Π.Α.ΜΕ. έχει ως εξής:
"Κύριε Υπουργέ
Μια και θίξατε γενικότερα ζητήματα να πούμε κι εμείς ορισμένες σκέψεις:
Μια και θίξατε το ζήτημα της αξιολόγησης σας λέμε ότι σε καμία κοινωνία τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ανεξέλεγκτοι, τα σχολεία δεν είναι σε κενό αέρος.
Το βασικό ζήτημα είναι λοιπόν ποιος αξιολογεί και για ποιον σκοπό.
Κι εδώ υλοποιείται μία συγκεκριμένη στρατηγική που θέλει τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών να φεύγουν από νωρίς από το σχολείο, να στρέφονται στη ψευτοκατάρτιση και τη μαθητεία, να δουλεύουν φτηνό εργατικό δυναμικό ήλιο με ήλιο.
Μια στρατηγική που λέει ότι τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν ολόπλευρη μόρφωση, αλλά να μαθαίνουν μόνο συγκεκριμένες δεξιότητες.
Και ταυτόχρονα, τσακίζετε τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, απολύεται κόσμο, κλείνετε σχολεία…
Αυτή είναι η στρατηγική που ακολουθείται εδώ και χρόνια, πριν από τα Μνημόνια και αυτή τη στρατηγική έχετε υπηρετήσει κι εσείς διαχρονικά.
Και με αυτά τα κριτήρια θα αξιολογήσετε, αυτή είναι η πραγματικότητα.
Σας ρωτάω ευθέως:
θα αξιολογηθεί καλά ο εκπαιδευτικός που λέει στα παιδιά ότι η 9η Μάη είναι η μέρα που τελείωσε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η μέρα της αντιφασιστικής νίκης των λαών ή ο εκπαιδευτικός που λέει μόνο ό, τι λένε και τα σχολικά βιβλία, ότι η 9η Μάη είναι η μέρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Γιατί αυτά γράφουν τα σχολικά βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα και αυτά δεν τα έφτιαξαν οι εκπαιδευτικοί. ΠΏΣ ΘΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΕΊ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΙ ΟΤΙ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ;
Πώς θα αξιολογηθεί ένα σχολείο που δε δέχεται να μπούνε χορηγοί και απαιτεί ο κρατικός προϋπολογισμός να καλύπτει τις ανάγκες των σχολείων, όπως είναι και το σωστό; Πώς θα αξιολογηθεί ένα σχολείο που απαιτεί το κράτος να παρέχει πρόγραμμα σίτισης στους μαθητές και ταυτόχρονα δεν επιτρέπει στους διάφορους χορηγούς, σαν το Ίδρυμα Νιάρχου να μπούνε μέσα στα σχολεία και να παριστάνουν τους φιλάνθρωπους; Ήδη ορισμένα σχολεία στην ιστοσελίδα τους ευχαριστούν διάφορους χορηγούς, την ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών κλπ… Τι δουλειά έχει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στα σχολεία;
Πως θα αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός που αρνείται να πάρει τα διάφορα προγράμματα που λειτουργούν διαλυτικά για τη σκέψη των παιδιών και δίνει όλες του τις δυνάμεις να μάθουν τα παιδιά το μάθημά τους, φυσική, χημεία, μαθηματικά, γλώσσα κ.ο.κ.…; Το σχολικό πρόγραμμα κατακλύζεται από εκατοντάδες προγράμματα που κατακερματίζουν τη σκέψη των παιδιών στη λογική πάρε «δεξιότητες και όχι μόρφωση».
Πώς θα αξιολογηθεί ένας εκπαιδευτικός που αρνείται να διδάξει τη δεξιότητα της επιχειρηματικότητας, που θέλει τα παιδιά να μάθουν ότι οι εργαζόμενοι είναι δήθεν κόστος, ότι οι επιχειρήσεις έχουν πάντα δίκιο και σε αυτές οφείλονται τα πάντα, ότι αν είσαι ικανός θα γίνεις μεγάλος και τρανός επιχειρηματίας, αλλιώς ευθύνεται το παιδί αν μείνει άνεργο, αν δεν βρίσκει δουλειά. Πως θα αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός που θα πει ότι όλα αυτά είναι ψέματα, ότι οι εργαζόμενοι παράγουν τον πλούτο, ότι δεν είναι κόστος, αλλά τους κλέβουν τον ιδρώτα, ότι χιλιάδες προσπάθησαν να ανοίξουν μια δουλειά και αναγκάστηκαν σε ένα βράδυ να την κλείσουν;
Η απάντηση νομίζουμε είναι γνωστή.
Θέλουμε σήμερα συγκεκριμένες απαντήσεις. Τα πρώτα στοιχεία με την τράπεζα Θεμάτων δείχνουν σφαγή των παιδιών! 25-20% αποτυχία στα ΓΕΛ, κοντά στο 50% στα ΕΠΑΛ. Δε θέλετε τα παιδιά ούτε στα ΕΠΑΛ, κατ’ ευθείαν στην ψευτοκατάρτιση και στη δουλειά. Να γιατί ακόμα και να επιστρέψουν οι τομείς και οι ειδικότητες στα ΕΠΑΛ (πράγμα που ασφαλώς διεκδικούμε) το πρόβλημα δε λύνεται, τα παιδιά θα τα έχουν διώξει από το σχολείο! τι θα κάνετε, θέλουμε απαντήσεις…
Υπάρχουν 24 χιλιάδες κενά στα σχολεία. Πως θα τα καλύψετε; Θα κάνετε μαζικούς διορισμούς, θα επαναπροσλάβεται όλους τους εκπαιδευτικούς που είναι σε διαθεσιμότητα όπως απαιτούν γονείς και εκπαιδευτικοί; Ή θα γεμίσετε τα σχολεία με ελαστικά απασχολούμενους εργαζόμενους, μπλοκάκια, ωρομίσθιοι που προσλαμβάνονται από τα ΙΕΚ και αποσπώνται στα ΕΠΑΛ, 5μηνα όπως κάνατε και φέτος; Τι δουλειά να κάνει ένας ψυχολόγος σε ένα παιδί με αυτισμό, που πιάνει δουλειά για 5 μήνες και μόλις τον αποδεχτεί το παιδί θα πρέπει να φύγει; Τι μάθημα να κάνει ένας εκπαιδευτικός που προσλαμβάνεται για 5 μήνες το Φλεβάρη; Αλήθεια, πως θα τους αξιολογήσετε αυτούς και αυτά τα σχολεία;
Τα παιδιά στα σχολεία πεινάνε. Στη Β’ Πειραιά το Ίδρυμα Νιάρχου έχει μπει σε πάρα πολλά σχολεία. Αυτό φανερώνει και το μέγεθος του προβλήματος. Τι δουλειά έχουν ο Νιάρχος και οι εφοπλιστές στα σχολεία; Τι μέτρα θα πάρετε για να σιτίζονται οι μαθητές στο σχολείο, με έξοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό;
Πολλά παιδιά είναι ανασφάλιστα, μπορούν να δουν γιατρό μόνο όταν αρρωστήσουν στο νοσοκομείο. Τα παιδιά πρέπει να έχουν πρόληψη, να μη φτάνουν να τρέχουν στα νοσοκομεία. Τι θα κάνετε για να έχουν όλα τα παιδιά ασφάλιση;
Θέλουμε συγκεκριμένες απαντήσεις, εμείς δεν είμαστε απ’ αυτούς που λένε βγάλε το νέο μισθολόγιο (ν. 4024) και τα συζητάμε όλα. Εδώ συντρίβετε τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και ταυτόχρονα τους εκπαιδευτικούς, θα είμαστε απέναντι."
Οπως προέκυψε από τη συνάντηση, το υπουργείο κάτω από την πίεση των αντιδράσεων επεξεργάζεται σχέδιο που αφορά την τράπεζα θεμάτων για το Λύκειο. Σύμφωνα με τον Α. Λοβέρδο, αναμένονται τα στοιχεία από την εφαρμογή της, προκειμένου να επανεξεταστεί το θέμα, με οποιαδήποτε ωστόσο αλλαγή να αφορά μόνο τη φετινή πρώτη εφαρμογή της.