ΑΘΛΗΣΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ : Η υποβάθμιση οδηγεί σε επικίνδυνες καταστάσεις
Σύμφωνα με έρευνες, τόσο στην ΕΕ όσο και στη χώρα μας, τα επόμενα χρόνια θα αυξηθούν ασθένειες που θα πλήξουν τη σωματική και ψυχική υγεία, ιδιαίτερα της νεολαίας. Γιατί εντείνονται τα προβλήματα που αφορούν την ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών, την έκταση της παχυσαρκίας στις μικρές ηλικίες, καρδιακά νοσήματα, καρκίνος, μυοσκελετικές δυσλειτουργίες κ.ά. στους νέους.
Την ίδια στιγμή που συνιστάται σωματική άσκηση διάρκειας 60 λεπτών ημερησίως, για τα παιδιά και τους εφήβους, ο χρόνος που αφιερώνεται στη Φυσική Αγωγή (ΦΑ) στην ΕΕ βαίνει συνεχώς μειούμενος. Από το 2002 μειώθηκε από τα 121 στα 109 λεπτά εβδομαδιαίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, από τα 117 στα 101 λεπτά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σε γενικούς όρους, τα παιδιά βρίσκονται σε χειρότερη κατάσταση συγκριτικά με τις γενιές του 1970 και του 1980.
Στην Ελλάδα, το ποσοστό των υπέρβαρων παιδιών αυξήθηκε κατά 30% τα τελευταία 13 χρόνια, ενώ αυτό των παχύσαρκων κατά 50%. Περίπου το 12% - 16% των παιδιών σχολικής ηλικίας είναι παχύσαρκα και πάνω από 21% είναι υπέρβαρα. Κλειστό γυμναστήριο διαθέτει με επάρκεια το 6,8% των δημοτικών, το 22% των γυμνασίων και των λυκείων. Στην προσχολική ηλικία, οι αίθουσες πολλαπλών χρήσεων και οι παιδικές χαρές κυμαίνονται σε ποσοστά 14% και 19,2% αντίστοιχα.
Ο προϋπολογισμός της ΓΓΑ μαζί με το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης - για αθλητικές δαπάνες - συγκριτικά με τον περσινό είναι μειωμένος κατά περίπου 20%. Ο αριθμός των Καθηγητών Φυσικής Αγωγής (ΚΦΑ) δεν είναι επαρκής (σε σχέση με τους μαθητές) και η ποιότητα κατάρτισης των ΚΦΑ δεν είναι ικανοποιητική. Οι ώρες ΦΑ στα αναλυτικά προγράμματα εξακολουθούν να είναι μειωμένες. Μέσα από τις συγχωνεύσεις σχολείων θα υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος της Φυσικής Αγωγής.
Στο σχολικό πρόγραμμα, η ΦΑ αντιμετωπίζεται ως γνωστικό αντικείμενο. Ενώ είναι μια πολύ σύνθετη και σημαντική δραστηριότητα, που μπορεί ν' αναπτυχθεί και να λειτουργήσει δημιουργικά στο χώρο του σχολείου. Οταν εφαρμόζεται σωστά δεν καλλιεργεί απλά κάποιες αρετές του σώματος, αλλά συμβάλλει στην εξασφάλιση της υγείας, στη βελτίωση της βιολογικής υποδομής του ανθρώπου.
Η πρόταση του ΚΚΕ για την ΦΑ στην εκπαίδευση αφορά την προσχολική αγωγή, τη σχολική εκπαίδευση, η οποία εντάσσεται στη συνολική πρόταση για το Ενιαίο Υποχρεωτικό Δωδεκάχρονο σχολείο, το χαρακτήρα του και τους σκοπούς του, την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, τις επαγγελματικές σχολές και την Ειδική Αγωγή.
Μεταξύ άλλων, το ΠΑΜΕ προτείνει - παλεύει για:
- Ενιαίο Δημόσιο Κρατικό φορέα Φυσικής Αγωγής που θα έχει τη συνολική ευθύνη για το σχεδιασμό, τη λειτουργία και τον έλεγχο.
- Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό της νεολαίας.
- Να αξιοποιηθούν όλες οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις από τα σχολεία της κάθε περιοχής και η μετακίνηση σ' αυτά να είναι δωρεάν.
- Να αξιοποιηθούν οι χώροι του σχολείου για δραστηριότητες σε απογευματινή ζώνη με αξιοποίηση ΚΦΑ.
- Ενίσχυση της έρευνας που γίνεται από τα ΤΕΦΑΑ σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών, με κρατική χρηματοδότηση, σύγχρονες υποδομές και επιστημονικό δυναμικό που θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες πρόληψης και βελτίωσης της υγείας από τις μικρές ηλικίες.
- Να δοθούν κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμοί για την ανανέωση και συντήρηση του εξοπλισμού σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
- Διασύνδεση της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο, με το αθλητικό σωματείο και τη λειτουργία των ΑΟΔ (Αθλητικών Οργανισμών Δήμων) κάτω από ένα ενιαίο σύστημα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, βασισμένου σε επιστημονικές έρευνες για τις πραγματικές ανάγκες άθλησης των εργαζομένων, των νέων, των γυναικών και άλλων ομάδων του πληθυσμού.