ΟΧΙ στην αξιολόγηση - παρωδία των μαθητών!
ΟΧΙ στην Αξιολόγηση – Παρωδία των μαθητών
Το Δ.Σ. της ΕΛME Tρικάλων καταγγέλλει την κυβέρνηση που σπάει όλα τα κοντέρ της πολιτικής αναλγησίας, επιδιώκοντας την αξιολόγηση των μαθητών στο 1ο τετράμηνο με βάση σχετική εγκύκλιο.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Τη στιγμή που τα σχολεία είναι κλειστά πάνω από ένα ενάμιση μήνα, που εκατοντάδες σχολικές αίθουσες ή μονάδες έκλειναν νωρίτερα λόγω της έλλειψης υγειονομικών μέτρων, που χιλιάδες μαθητές αποκλείονται από τη λεγόμενη «τηλεκπαίδευση», την ώρα που η κυβέρνηση «αδυνατεί» να προσφέρει Η/Υ και αξιόπιστο διαδίκτυο ή ακόμα και ρεύμα σε μαθητές λαϊκών οικογενειών, για να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην «εξ αποστάσεως εκπαίδευση», την ώρα που πανελλαδικά έχει αποκλείσει από αυτήν την εκπαίδευση παιδιά μειονοτήτων, Ρομά, και προσφυγόπουλα σε καταυλισμούς και δομές φιλοξενίας, την ώρα που έχει εντατικοποιήσει την ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών με την εμμονή της να βγει όλη η ύλη διαδικτυακά, το Υπουργείο Παιδείας στέλνει εγκύκλιο για την αξιολόγηση των μαθητών, η οποία είναι εκτός τόπου και χρόνου.
«Κόπτεται» να προλάβει την αξιολόγηση των μαθητών, προσποιούμενο δήθεν ότι η εκπαιδευτική διαδικασία διεξάγεται κανονικά, για να δείξει επικοινωνιακά πως όλα δουλεύουν ρολόι, αλλά και για να μονιμοποιήσει την εκπαιδευτική διαδικασία με τηλεμαθήματα και εκτός της πανδημίας, καλύπτοντας έτσι τα εκπαιδευτικά κενά…
Αλήθεια, το κύριο αυτή τη στιγμή στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι η αξιολόγηση των μαθητών και μάλιστα σε ένα περιβάλλον εχθρικό και αντιεκπαιδευτικό; Δεν κατανοεί το Υπουργείο Παιδείας ότι η αξιολόγηση υπό αυτές τις συνθήκες σκοντάφτει σε παιδαγωγικά αλλά και αντικειμενικά προβλήματα;
Πληροφορούμε λοιπόν την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας πως η αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων είναι ένα εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας – όχι το μόνο - και για να επιτελεί τον ρόλο της πρέπει να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία, άξια να δώσει στον μαθητή τα εφόδια, για να ανταποκριθεί στους διδακτικούς στόχους. Ο βαθμός του 4μήνου είναι ο καθρέφτης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι η αποτύπωση της συλλογικής προσπάθειας που καταβάλλεται μέσα στην σχολική αίθουσα, σε συνδυασμό με την ατομική προσπάθεια του κάθε μαθητή σε συγκεκριμένο οικογενειακό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο.
Όλοι πλέον σήμερα, έχοντας την εμπειρία του προηγούμενου διαστήματος, γνωρίζουν ότι η τηλεκπαίδευση απέχει “παρασάγγας” από κάθε έννοια ουσιαστικής εκπαιδευτικής διαδικασίας. Πώς μπορεί η οθόνη να αντικαταστήσει το εργαστήριο, το πείραμα, τη ζωντανή παρατήρηση στη φύση και την κοινωνική ζωή; Το Υπουργείο, γελοιοποιώντας την εκπαιδευτική διαδικασία και τους εκπαιδευτικούς, υποστηρίζει ότι οι μαθητές μπορούν να αξιολογηθούν από τη συμμετοχή τους στο «τηλεμάθημα» και καλεί τους εκπαιδευτικούς με ένα πλέγμα οδηγιών, σε έναν αγώνα δρόμου, για εξετάσεις εξ αποστάσεως, όταν γνωρίζει ότι αυτές δεν μπορούν να γίνουν αξιόπιστα.
Ουσιαστικά μας καλεί να αξιολογήσουμε τους μαθητές μας με τρεις εβδομάδες ανοιχτά σχολεία και να βάλουμε βαθμό, χωρίς να θυμόμαστε σε πολλές περιπτώσεις το πρόσωπο του μαθητή μας ή χωρίς να έχουμε ακούσει τη φωνή του, καθορίζοντας έτσι το απολυτήριο του Γυμνασίου ή του Λυκείου.
Σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, η εκπαιδευτική κοινότητα στάθηκε στο ύψος της και χωρίς καμία βοήθεια από την κυβέρνηση βρέθηκε δίπλα στους μαθητές και τις οικογένειές τους, αξιοποιώντας κάθε μέσο και έχοντας επίγνωση των κινδύνων αλλά και των ορίων αυτής της διαδικασίας.
Επιπλέον, είναι φανερό ότι το υπουργείο, εκτός από παιδαγωγική και εκπαιδευτική άγνοια, διακατέχεται και από άγνοια της εκπαιδευτικής νομοθεσίας. Επικαλείται την ισχύουσα νομοθεσία, αλλά φαίνεται να μη γνωρίζει πως σε ό,τι αφορά στην αξιολόγηση των μαθητών στο Λύκειο, σε αυτήν προβλέπεται: «Αν για λόγους αντικειμενικούς δεν πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες» (παρ. 1 του αρθ.103, ν.4610/2019) και επιπλέον προβλέπεται η δυνατότητα να μην κατατεθεί βαθμολογία με αιτιολογημένη σημείωση του/της διδάσκοντα/ουσας (παρ.4 και 7 του αρθ. 103, ν.4610/2019).
Το ίδιο και για την αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου, όπου στο άρθρο 12 του Π.δ 126 ορίζεται ότι: «Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου».
Αντιθέτως, σε καμία διάταξη της κείμενης νομοθεσίας δεν προβλέπεται «τηλε-αξιολόγηση» των μαθητών. Επομένως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι εκπαιδευτικοί δύνανται να μην βάλουν ωριαίο διαγώνισμα στο πρώτο τετράμηνο και ακόμα και να μην καταθέσουν βαθμολογία με αιτιολογημένο σημείωμά τους.
Σε αυτή τη χρονική στιγμή η μόνη ρεαλιστική πρόταση είναι η παράταση του τετραμήνου, ώστε να δοθεί χρόνος στους εκπαιδευτικούς για να διδάξουν και να αξιολογήσουν δίκαια και αξιόπιστα στους μαθητές. Για την ώρα, το μόνο που μπορεί να αξιολογηθεί είναι η πολιτική της κυβέρνησης και του Υπουργείου, που κρατάνε κλειστά τα σχολεία, επειδή δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν ούτε ευρώ, ώστε να είναι ανοιχτές και με ασφάλεια οι σχολικές μονάδες (σπάσιμο των τμημάτων, προσλήψεις εκπαιδευτικών, προσλήψεις προσωπικού για την καθαριότητα, διενέργεια μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ, κλπ) και απ’ ό,τι δείχνει η ίδια η ζωή, παίρνουν κάτω από τη βάση!
Ως εκπαιδευτικοί δεν θα νομιμοποιήσουμε τις αντιπαιδαγωγικές κατευθύνσεις. Καλούμε τους συναδέλφους, με την παιδαγωγική ευαισθησία που τους διακρίνει και την πλήρη συναίσθηση της κατάστασης, να αγνοήσουν την απαράδεκτη εγκύκλιο του Υπουργείου και μην υλοποιήσουν την «εξ αποστάσεως αξιολόγηση» των μαθητών.
Στις θέσεις μας, άλλωστε, συνηγορούν με πρόσφατο υπόμνημά τους και οι συντονιστές και συντονίστριες του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής, προτείνοντας μάλιστα την επανάληψη της διδασκαλίας όσων αντικειμένων θίχτηκαν κατά την περίοδο του εγκλεισμού και επισημαίνοντας ότι η αναγκαστική «λύση» της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει ως κύριο στόχο να διατηρηθεί η επαφή των εκπαιδευτικών με τους/τις μαθητές/τριές τους κατά το διάστημα αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Το ΥΠΑΙΘ βέβαια κωφεύει απέναντι σε κάθε διαφορετική από τις αυθαίρετες αποφάσεις του άποψη.
(https://blogs.sch.gr/4pekesat/files/2020/12/%CE%A5%CE%A0%CE%9F%CE%9C%CE%9D%CE%97%CE%9C%CE%91.pdf)
Απαιτούμε:
- Να ανακληθεί η εγκύκλιος για την αξιολόγηση των μαθητών
- Να γίνει αναπροσαρμογή της διδακτέας και της εξεταστέας ύλης
- Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων (διορισμοί εκπαιδευτικών ώστε να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, καθαριότητα, μέσα ατομικής υγιεινής)
- Να εξασφαλιστεί η άμεση εφαρμογή των προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη όταν ανοίξουν τα σχολεία
- Να δοθεί παράταση στο 1 ο τετράμηνο ώστε να καλυφθούν κενά και ελλείψεις και να αξιολογηθούν διά ζώσης οι μαθητές. Αν τα σχολεία παραμείνουν κλειστά, να υπολογισθεί ο βαθμός του 2 ου τετραμήνου για την τελική βαθμολογία.
Το Δ.Σ.